csütörtök, november 21, 2024
Home Blog Page 5

Újabb jelentés állítja, hogy méretet vált az iPhone Pro

0

Már két neves szivárogtató is úgy tudja, hogy az Apple nem áll meg a jelenleg alkalmazott méreteknél.

Közel négy hónappal a szeptemberre várható bemutató előtt még az iPhone 15-szériával kapcsolatos pletykák is kissé messzire tekintenek a jövőbe, a szivárogtatók azonban egészen más időszámítás szerint működnek, így olykor-olykor már a 2024 őszén érkező almás mobilokkal kapcsolatos értesülések is felbukkannak a hírfolyamban.

Legutóbb a kijelzőipar szakértőjének számító Ross Young jelentkezett egy ilyennel, amikor megszellőztette, hogy az iPhone 16 Pro és az iPhone 16 Pro Max a jelenleg kapható elődeiknél (6,1 és 6,5 hüvelyk) nagyobb méretekben, 6,3 és 6,7 hüvelykes képernyővel kerülnek majd a boltokba.

Ezúttal pedig az Apple-pletykák egyik régóta aktív elindítója, Ming-Chi Kuo szállított egy jelentést, amely egybevágni látszik Young tippjével. A TF International Securities elemzője a Medium blogon ejtette el az infót, hogy az Apple az ő forrásai szerint is egy „kissé nagyobb” kijelzőt pakol majd az iPhone 16 Próba.

Kuo posztja ugyan nem említ konkrét méretet és az iPhone 16 Pro Maxet sem, de nem tűnik valószínűnek az a forgatókönyv, hogy a cupertinóiak csupán az olcsóbb modellt fogják hízókúrára, hiszen így meglehetősen közel kerülne egymáshoz a két készülék. Ami viszont új infó, hogy az elemző szerint a nagyobb tokozás jelentette plusz hely miatt az iPhone 16 Pro is megkaphatja a periszkópos kamerát, amely az idén megjelenő iPhone 15-sorozat esetében csak az Ultra néven is emlegetett 15 Pro Maxben lesz elérhető.

A periszkópos megoldás lényege, hogy az összecsukódó-kinyíló konstrukciónak hála a kamera akár 5-6x-os zoom tartományt is kínálhat. Egyelőre persze még semmit sem szabad készpénznek venni, hiszen 2024 őszéigig befuthatnak az eddigieknek ellentmondó előrejelzések.

Komolyabban érdekel az IT? Informatikai, infokommunikációs döntéshozóknak szóló híreinket és elemzéseinket itt találod.

Source

Vinicius Jr egy egyedi, arany Apple AirPods Max-szal ajándékozta meg Benzemát

0

Az elmúlt években a két játékos elválaszthatatlan duóvá vált, most pedig Vinicius Jr egy igen különleges ajándékkal lepte meg jó barátját.

Az AS jelentése szerint egyre magasabb szintekre emelkedik Vinicius Jr és Karim Benzema barátsága, akik az elmúlt években elválaszthatatlanná váltak, nem mellékesen pedig tavaly a Real Madridot a híres duplázáshoz segítették. A két játékos a pályán mindig összhangban van, ám úgy tűnik, barátságuk is egyre mélyül.

Soron kívül Czermann János: hiszem, hogy jó ma katonának lenni

Ezt pedig mi sem bizonyíthatná jobban, minthogy Benzema csütörtökön megosztott egy fotót az Instagramon egy új, abszolút egyedi fejhallgatóról, melyet a jelek szerint Viniciustól kapott ajándékba. A fejhallgató azonban természetesen nem egy bolt polcáról lett leemelve, hiszen a kép tanúsága szerint egy aranyozott fejhallgatóról van szó, melyen a „KB9” felirat díszeleg.

Beznema a fotó mellé azt írta:

„Köszönöm kis testvérem.”

Fotó: Instagram/vinijr/képernyőfotó

A két sztárjátékos egyértelműen szoros kapcsolatban áll egymással, Benzema pedig gyakorta úgy viselkedik, mintha ő lenne a nála 13 évvel ifjabb Vinicius idősebb testvére. Nemrég a DJMariio-nak adott interjúban Vinicius így nyilatkozott:

„A legjobb barátom Benzema. A pályán mindig nagyon közel vagyunk egymáshoz, és mindig keressük a játéklehetőséget.”

Maga a fejhallgató pedig egy Apple AirPods Max, a márka zászlóshajó fejhallgatójának személyre szabott változata. Noha azt nem tudni, hogy az aranyozott kivitel és az egyedi felirat mennyit dobott a végösszegen, valószínűleg sokat, így csak annyit tudunk biztosan, hogy a fejhallgató alapára az Egyesült Államokban jelenleg 549 dollár (186 ezer forint).

Source

Az Apple megnyitja első webáruházát Vietnámban

0

A vállalat kiskereskedelemért felelős vezető alelnöke szerint büszkék erre a lépésre, amivel a vezérigazgató is egyetértett, mondván, a feltörekvő piacok több lehetőséget kínálnak a növekedésre.

Az Apple pénteken közölte, miszerint május 18-án megnyitja első webáruházát Vietnámban, bár arról nem számolt be, hogy mikor tervezi fizikai üzletek megnyitását a 100 millió lakossal rendelkező országban.

Soron kívül Újabb sérülteket operálnak meg az orvosok a szlovákiai buszbalesetet követően

Tim Cook, a cég vezérigazgatója szerint a feltörekvő piacok több lehetőséget kínálnak a növekedésre, s ehhez elég a fiatalabb generációkra gondolni, vagy arra, hogy jelenleg kevés ilyen típusú eszközt használnak.

„Büszkék vagyunk arra, hogy Vietnámban terjeszkedünk”

– jelentette ki Deirdre O’Brien, az Apple kiskereskedelemért felelős vezető alelnöke.

Erre a lépésre alig néhány héttel azután kerül sor, hogy a vállalat megnyitotta első Apple-üzleteit Indiában, egészen pontosan Mumbaiban és Delhiben, bár az online áruház megnyitója már 2020-ban megtörtént.

A CNA szerint gyakori jelenség, hogy a cégek elsőként webáruházat nyitnak, majd később fizikai boltokat. Emellett tény, hogy az Apple már most is értékesíti termékeit Vietnámban, mégpedig engedélyezett forgalmazókon keresztül, illetve korábban a vállalat több beszállítója is a délkelet-ázsiai országba helyezte át a gyártása egy részét.

Source

Elmebeteg tömeggyilkos, vagy ártatlan áldozat Tom Holland az Apple új sorozatában

0

A csodálatos Pieces of a Woman után újra amerikai koprodukcióban dolgozó Mundruczó Kornél producerként és több epizód, köztük a nyitórész rendezőjeként is részt vett a The Crowded Room (Zsúfolt szoba) című Apple TV+-sorozat létrejöttében. A sorozat főszereplője Tom Holland, aki egy bajba jutott fiatalembert alakít, akit egy lövöldözés kapcsán tartóztattak le. Sok jel utal a bűnösségére, de az ügyben eljáró nyomozó (Amanda Seyfried) mégis úgy érzi, hogy a fiatalember ártatlan, vagy maga is áldozat, így nagy erőkkel próbálja kihúzni belőle, mi történt valójában. A dolgot megnehezíti, hogy a férfi nincsen teljesen jól mentálisan, emlékei zavarosan, indulatai kiszámíthatatlanok. A sorozat valóban megtörtént bűnesetek alapján készült, és valóban létezett egy ilyen fiatalember is, csak a neve volt kicsit más (Danny Sullivan a sorozatban, Billy Milligan a valóságban). Tom Hollandnak ez a sorozat egyébként több volt, mint egy újabb meló: elmondása szerint a forgatás hatására kezdte komolyabban venni a saját mentális jóllétét, mi több, ennek nyomán egy év négy hónapja teljesen absztinens is. Hogy hogy sikerült a sorozat, ami ilyen nagy hatással volt a főszereplő életére, az június 9-től derülhet ki, akkor kerül fel ugyanis az első epizód az Apple TV+ felületére. Addig is itt a trailer.

Source

Itt a friss magyar mobilbanki rangsor, kettészakadt a mezőny

0

A hazai bankszektor digitális transzformációjáról kiemelten lesz szó június 1-jei Financial IT konferenciánkon. Regisztráció és részletek itt!

Mi történt a mobilbanki piacon?

A hazai mobilbanki rangsor összeállításánál érdemes figyelembe venni azt is, hogy az egyes appok milyen érettségi fázisban járnak, mikor voltak nagyobb frissítések vagy alkalmazás-cserék, és milyen fejlesztési stratégiák működnek az egyes pénzintézeteknél.

  • Az OTP Bank a lakossági mobilappja előző verzióját, a Smartbankot tavaly március 24-én vezette ki, a Smartbankot értelemszerűen már tavaly ki is vettük a rangsorunkból. Az új mobilbankot már 2021-ben elkezdte tesztelni a bank, majd fokozatosan vezették be az ügyfeleknél.
  • Az Erste George nevű appja kezdetben, még 2021-ben gyermekbetegségektől szenvedett, ám az app értékelése a stabil működési feltételek megteremtését követően fokozatosan javult az elmúlt durván két évben.
  • Az MBH Bank három korábbi tagbankjának (Budapest Bank, Takarékbank és MKB Bank) mobilbanki appjai ugyan átmárkázáson estek át, ám a három alkalmazás ma még külön életet él, külön értékeléssel is rendelkezik. Azonban hamarosan megjelenik egy közös mobilbanki applikáció is a banknál.
  • A fintech gyökerekkel rendelkező, ma már banki licenccel is rendelkező Revolut mobilbanki appját számos bank nemzetközi szinten is sztenderdként figyeli, az alkalmazást a banki fejlesztő csapatok is jó összehasonlítási pontként használják. Mivel ma már több százezer ügyféllel rendelkezik a társaság Magyarországon is – bár nem teljesen összehasonlítható egy fintech hátterű bank és egy univerzális nagybank értékelése – érdekességképpen a Revolut mobilappjának értékelését is szerepeltetjük a rangsorunkban.

Androidos rangsor

Az Apple felhasználók általánosságban elégedettebbek a mobilbankjukkal, mint az androidosok: androidos appok 4,0 csillagos átlagos értékelése alacsonyabb, mint az App Store 4,4-es átlaga (az értékelések egyébként kicsivel jobban szóródnak az android ökoszisztémában, 1,01-es szórás vs. 0,966-os szórás).

A Google Play rangsorában a Revolut 4,8-as értékelését követően 4-es holtverseny következik 4,7-es felhasználói értékeléssel: tehát a rangsorban képzeletbeli második helyezett a K&H, az OTP, a Gránit és a Raiffeisen mobilbanki applikációja, majd a mindössze egy tized csillaggal kisebb, 4,6-os értékelést szerző app, az MBH Bank ex Budapest Bank mobilappja következik a dobogón. Az Erste 2021-ben élesített George appjának androidos verziója a bevezetés után nem sokkal még 3 alatti értékeléseket is kapott, mostanra 4,5-es értékelést ért el a Google alkalmazás-áruházában, ezzel feljött a 4. helyre. Innentől egy kisebb ugrást követően 3,7 csillaggal ötödik az UniCredit mBanking appja, 3,3-mal hatodik a CIB alkalmazása, majd az MBH Bank ex Takarék appja 2,1 és az MKB 2,0 csillagos értékelése zárja a sort.

Mobilbanki rangsor

  • Mi történt a hazai mobilbanki piacon?
  • Androidos rangsor és a változások
  • App Store rangsor és a változások

Source

Valódi pénzt is gyűjthetnek a 8-14 évesek az MNB megújult applikációjában

0

Megjelent a Diákszéf, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) és a Pénziránytű Alapítvány közös kezdeményezésében kialakított innovatív pénzügyi és edukációs mobilapplikáció megújultverziója. A Diákszéf projekt bemutatása már több hazai oktatási intézményben megkezdődött, a mobilapplikáció bármely magyarországi diák és szülei számára elérhető az Apple App Store-ban és a Google Play Store-ban.

A Diákszéf mobilapplikáció elsősorban a 8-14 éves korosztályra fókuszál. Az MNB és a Pénziránytű Alapítvány egyik kiemelt célja a fiatalok pénzügyi tudatosságának fejlesztése, és a digitális pénzügyi bevonódás erősítése. Ehhez kapcsolódóan, a mobilapplikáció segítségével a gyerekek játékosan tanulhatnak pénzügyi, digitalizációs és fenntarthatósági témájú kvízkérdésekre válaszolva. A kvízek sikeres kitöltésével a diákok eMAG utalványokra beváltható ún. diáktallérokat gyűjthetnek. Emellett a megújult Diákszéf mobilapplikációban a felhasználók már a digitális pénz használatát is kipróbálhatják:

utalhatnak bankszámlára, takarékoskodhatnak számukra fontos célok kijelölésével, illetve a SimplePay Instant Transzfer QR-kódos fizetés használatával vásárolhatnak is.

A szülői felügyelet mellett használható mobilapplikációban a szülők rendszeres, vagy egyszeri zsebpénz küldésével is tudják támogatni gyermekeiket, akár forintban, akár diáktallérban. Az MNB mellett a világon jelenleg több mint 100 jegybank kutatja a digitális jegybankpénz bevezetésének lehetőségeit és a megvalósítás paramétereit. A Diákszéf az MNB digitális jegybankpénzhez kapcsolódó pilot projektje, amely hazai fintech cégekkel és kereskedelmi banki szereplőkkel együttműködésben jött létre.

A diákok és szüleik elektronikus pénz számláit közvetlenül az MNB vezeti, így a Diákszéf kezdeményezés az első olyan digitális pilot projekt az Európai Unióban, amelyben a jegybank valódi lakossági felhasználókat von be a kutatáshoz szükséges tapasztalatszerzés érdekében. A pilot jelleg révén folyamatosan zajlik a mobilapplikáció finomhangolása, a mobilapplikáció használata kapcsán felmerülő észrevételek jelzésére a diakszefapp@mnb.hu e-mail címen van lehetőség.

Címlapkép forrása: Getty Images

Source

A Bingre cserélheti a Google-t az egyik népszerű böngésző

0

A Microsoft minden lehetőséget megragad, hogy lendületben tartsa a mesterséges intelligenciával felturbózott keresőjét.

Pár hónapja még senki sem gondolta, hogy a Bing valaha is növekedési pályára állhat, hiszen a Microsoft keresője már közel 14 éve jelen van a piacon, de sosem sikerült kitörnie a nagy rivális Google árnyékából. Aztán novemberben megérkezett a ChatGPT az OpenAI-tól, s vele egy 10 milliárdos partnerség, melynek révén a Bingben is elérhetővé vált a mesterséges intelligenciás chatbot és a DALL-E képgenerátor.

A fejlesztések hatására ha csekély mértékben is, de már kimutatható a sokáig lenézett kereső népszerűségének növekedése, így sorra érkeznek a pletykák arról, hogy a redmondiak új szerződésekkel szeretnék megtámogatni a hirtelen jött lendületet.

Néhány hete vetődött fel, hogy a világ vezető okostelefon-gyártója, a Samsung a Bingre cserélheti a Google kereső alapértelmezését a készülékein, melynek kapcsán arról is elindult a spekuláció, hogy akár az Apple-nél is kopoghatnak a Microsoft salesesei, amikor jövőre lejár a cupertinóiak szerződése a nagy riválissal.

Most pedig a Firefox böngészőt sikerült hírbe hozni a redmondiakkal. A The Information értesülései szerint az idén kifut a Mozilla Foundation és a Google egyezsége a Google Search alapértelmezéséről, így a Microsoft is beszállhat a megújításért folyó licitbe. Ha a vállalatnak sikerül rálicitálnia a vetélytársra, a Bing lehet az előre beállított keresőmotor a rókás böngészőben. A jelentés emellett megismétli, hogy a redmondiak az Apple-nél is kilincselni szeretnének az ügyben, ami több millió iPhone-ra és iPadre engedne utat az MI-vel turbózott keresőjüknek.

Az viszont erősen kérdéses, hogy mindebből mekkora haszna származhat a szolgáltatásnak. A Firefox ugyanis eleve nagyon kis szeletet, 2,59 százalékot birtokol a globális böngészős piacon, ha pedig a Bingnek sikerül is megvetnie a lábát a jóval több emberhez eljutó Samsung- és Apple-mobilokon, még akkor is ott a lehetőség, hogy a felhasználók az első mozdulattal átváltsanak a jól megszokott Google-re.

Pláne, hogy eközben a keresőóriásnál sem lazsálnak, és már gőzerővel dolgoznak mesterséges intelligencia beépítésén a saját szolgáltatásaikba. A jelek szerint tehát egy elhúzódó és többfrontos háborúra számíthatunk a keresőmotorok piacán, amelyről a rivalizáló chatbotokat illetően ebben a cikkünkben olvashatsz bővebben.

Komolyabban érdekel az IT? Informatikai, infokommunikációs döntéshozóknak szóló híreinket és elemzéseinket itt találod.

Source

Michael J. Fox sosem tudott nyugton maradni

0

Sok kemény pillanat van a Michael J. Fox életéről, karrierjéről, és betegségéről szóló Still: Michael J. Fox élete című dokumentumfilmben, de egy különösen az: interjú közben Fox annyit mond, hogy kellenek a gyógyszerei. Az arca kifejezéstelen, a beszéde nehezebben érthető. Egy ismeretlen kéz benyúl a képbe, odaadja a gyógyszerét, és közben elmagyarázza, hogy ez olyan, mint buszra várni, csak pár perc az egész. A pár percet nem várjuk ki, de Davis Guggenheim rendező (Kellemetlen igazság) megmutatja azt a pillanatot, amikor Fox arcába valami alig észrevehetően, de visszatér. A rendező megkérdezi, hogy fent van-e már a buszon. Fox azt mondja, hogy már bedobta a pénzt a jegyért. A keze biztosabb, a beszéde tisztább. Mintha visszaöntenének a formádba – mondja.

Michael J. Fox kanadai gyerekszínészből lett a nyolcvanas évek végének egyik legnépszerűbb fiatal sztárja Hollywoodban, akinek a karrierjét gyökeresen más irányba vitte az, hogy a húszas éveiben Parkinson-kórral diagnosztizálták. A Still (a szó kettős jelentésű: jelenti azt is, hogy „nyugton”, és jelenti azt is, hogy „még mindig”) végigrobog ezen az egész, földrengésszerű változásokkal teli karrieren, mindezt a mai Fox közreműködésével és narrációjával.

A Still viszont unalmas lenne, ha csak ennyi lenne, egy beszélő fejes dokumentumfilm Foxról nem sok figyelmet érdemelne, főleg azért, mert a betegsége ellenére nem vonult vissza a közélettől. A Still minden, csak nem unalmas, és ez a főszereplő személyisége mellett köszönhető annak is, ahogy a történetét elmondja. Az elsődleges alany és egyetlen beszélő fej Fox maga, akivel úgy készült interjú, hogy egyenesen a kamerába, a néző szemébe mondja a történetét. Az életét is ő narrálja, a saját könyve alapján, és néhány jelenetre betekinthetünk abba is, hogyan képes ezt csinálni.

De mindezek mellett a rendező Guggenheim kifejezetten ízléses rekreációkkal idézi fel azokat az eseményeket, amikről Fox beszél. Ha ez nem lenne elég, Fox filmográfiájából, tévéinterjúiból és mindenféle más szerepléseiből is be vannak vágva jelenetek, úgy, hogy azok folyamatosan reflektálnak arra, ami történik. Egy szintén elég kemény montázsban végignézhetjük, ahogy a Kerge város című sorozatban folyton babrál valamit a bal kezében – ezzel és a folyamatos, titokban szedett gyógyszereivel tudta ugyanis megakadályozni a keze remegését.

Egy ilyen többrétegű feldolgozás magában hordozhatná annak a lehetőségét is, hogy bizonyos részleteket elken, de ahogy Fox mondja egyszer, a Parkinson-kór nagyon is valóságos, azt képtelenség letagadni. Több alkalommal is végignézhetjük a fizikoterápiáját, ahogy egy tréner segítségével próbál olyan egyszerű mozgásokat gyakorolni, mint a fordulás vagy a lendületesebb séta. Fox rendszeresen elesik, beüti magát; egy interjú előtt, sminkelés közben elmeséli, hogy az arca tele van csavarokkal, mert úgy sikerült földet érnie, hogy beverte a fejét. A színész elmondja, hogy ez a kórral jár, egyszerűen nincsen olyan, hogy tudja, el fogja veszíteni az egyensúlyát. Egyszerűen elveszíti, és kész. A film elején egy járókelő ráköszön, Fox felé fordul, és már esik is el. „Padlót fogtam magától” – viccelődik szinte azonnal.

Forrás: Apple

És viccelődik folyton. A Still fő vezérfonala az, hogy két jellemzője volt Foxnak folyamatosan, gyerekkorától kezdve: képtelen volt a fenekén ülni, és mindig viccelődött. Az utóbbira rá volt szorulva, a termetéből és a fizimiskájából adódóan bárhova is ment, mindig ő volt a legkisebb, és hamar rájött, hogy ha bunyó van, akkor neki esélye sincsen, csak humorral. És ha a humor nem jött be, akkor elfutott. Mostanra a mozgását már nem tudja irányítani, ezért a humorára támaszkodik, amit minden lehetséges alkalommal be is vet. Egy adott pontnál már a rendező kérdez rá, hogy mintha folyton kerülné a témát, hogy neki egyáltalán fájdalmai vannak. „Nagy fájdalmaim vannak” – vágja rá egy pillanatnyi csend után.

Foxon kívül lényegében nincsen más megszólaló a filmben, kapunk ugyan néhány családi tablót, ahol megszólal a felesége, Tracy Pollen, és a három gyereke is kap néhány rövid mondatot, a fókusz mindvégig rajta van. Ahogy a nyolcvanas években is rajta volt, és néha elképesztő hallgatni, hogy ő ezt hogyan élte meg belülről. Amikor Kanadából felkerekedett Los Angelesbe, gyakorlatilag nincstelen lett abban a három évben, amikor melóra várt. A Családi kötelékek című tévésorozat főszereplőjeként lett az egész Egyesült Államokban ismert, de a tévécsatorna feje nem tudta elképzelni sztárként. Az lett belőle. Amikor a Vissza a jövőbe forgatásán nem vált be Eric Stoltz (az újraforgatás előtti jelenetekből látunk egyet), akkor őt keresték meg a helyére, Fox pedig úgy mondott igent, hogy délelőtt a Családi kötelékeket, délután pedig a legendás időutazós filmet forgatta, három és fél hónapon keresztül, napi pár óra alvással. Amikor arról beszél, hogy néha azt sem tudta, ki volt, és éppen hol, akkor elég könnyű hinni neki.

A Stillben arról is beszél, hogy micsoda megfelelési kényszer és bizonytalanság uralta el őt akkor, amikor a sztárság pofán csapta. „Még mindig nem értem, mit látnak bennem” – mondja egy korabeli tévéinterjúban, az ismertsége csúcsán. Őszintén beszél arról is, amikor elkezdett rossz döntéseket hozni, kevésbé jó filmekben szerepelni, pöcsként viselkedni, belecsúszni az alkoholizmusba. A megfelelési kényszere annyira elhatalmasodott rajta, hogy a családján kívül senkinek sem merte elmondani a diagnózisát, így a Kerge város forgatásán folyamatosan azon matekozott fejben, hogy mikor kell bevennie a következő gyógyszert, hogy a kamerák előtt kevésbé látszódjon a remegése.

A Still ugyan ezeket a pillanatokat nem tudja megmutatni, de az archív felvételek Foxról, a saját kommentárjával vegyítve elég erősen bemutatják, fejben hol lehetett akkoriban. A lehető legmélyebben. Onnan már sikerült kimásznia, de még mindig kíméletlenül őszinte magával, ahogy azt meséli, hogy ha még húsz év múlva is életben lesz, akkor vagy meggyógyult a gyógyíthatatlan betegségétől, vagy már annyi élet lesz benne, mint egy befőttben. Ez a fajta szomorúság lengi be a Stillt, ami utal is arra, hogy Foxnak még most kell elmondania a saját történetét, amikor még minden kapacitásának birtokában van. A színész pedig láthatóan ott van. Lehet, hogy elesik, megüti magát, lehet, hogy vigyáznia kell séta közben, de teljesen képben van még mindig. Still, ahogy az angol mondja.

A Still az Apple+-on látható.

Source

Olyat tett az Apple, amit egyik nagyobb gyártó sem mert bevállalni

0

Kétségkívül hatalmas a verseny a különböző zenestreaming-alkalmazások között. Az első helyet jelenleg a svéd Spotify tölti be – 2022-ben például több mint 422 millió aktív havi felhasználója volt az alkalmazásnak. A második helyre az Apple Musicnak sikerült beférkőznie a Spotifyhoz képest elenyésző, havi 95 millió aktív felhasználóval, az Apple azonban mindig azon van, hogy átcsalogassa a zenehallgatókat a saját oldalára.

Közel két éve például, 2022 májusában bejelentették, hogy az Apple Music egyaránt támogatni fogja a veszteségmentes és a Dolby Atmos hangzást is, mellyel teljesen új szintre emelték a mobilos zenehallgatást. Ugyan az elmúlt hónapokban úgy tűnhetett, hogy az almás cég kifogyott az ötletekből, ez cseppet sem volt így, néhány héttel ezelőtt ugyanis ismét ledobták a bombát, és egy olyan új szolgáltatást mutattak be, amelybe korábban egy nagyobb gyártó sem mert beszállni.

Jöhet egy kis Beethoven?

Ez a szolgáltatás nem más, mint az Apple Music Classical, amely egy saját, dedikált alkalmazást is kapott az App Store-on belül. Felmerülhet persze a kérdés, hogy erre miért volt szükség, miért nem lehetett mindezt a már meglévő Apple Music alkalmazásba integrálni, letöltve az appot azonban minden értelmet nyer. A Classicalon belül nem kevesebb mint ötmillió művet érhetünk el, amelyeknek egyértelműen jobb, ha megvan a saját helye – senki sem szeretné ugyanis, ha Vivaldi után hirtelen Shakira szólalna meg.

Szeretjük a zenét, igazából erről szól az életünk, és a klasszikus zene minden műfajban alapvető fontosságú. Az Apple Music Classical egy olyan dedikált alkalmazás, amely egyaránt kedvez a klasszikus zene szakértőinek és azoknak is, akik újonnan ismerkednek eme zenei műfajjal. A Classicalon belül a legnagyobb katalógust, a legjobb keresési és böngészési algoritmusokat, illetve a lehető legtökéletesebb hangzásélményt kínáljuk; az alkalmazás ugyanis támogatja a veszteségmentes és a Dolby Atmos hangzást is

magyarázta Oliver Schusser, az Apple Music és a Beats alelnöke.

Az alkalmazás felülete nagyban hasonlít az Apple Musicéhoz, itt-ott azonban találhatunk eltéréseket, például a betűtípus esetében, de a különböző almenük is némileg másképp épülnek fel, mely érthető, a klasszikus művek esetében ugyanis egyszerűen más szempontokat érdemes figyelembe venni, mint egy pop- vagy rockdal esetében. Egy mű hallgatása közben például egy gombnyomásra megtekinthetjük a legfontosabb jellemzőket, többek között azt, hogy

  • pontosan kit és mit hallgatunk,
  • mi a mű neve,
  • mely zenekar előadásában hallhatjuk épp azt,
  • ki volt a karmester,
  • melyek a közreműködő egyéb művészek,
  • sőt még a felvétel évét, és ha ismert, annak hónapját és napját is megtekinthetjük.

Szinte kötelező kipróbálni

Az alkalmazáson belül végtelen mennyiségű, szakértők által összeállított lejátszási listát találunk. Böngészhetünk olyanok közül, amelyek a különböző zeneszerzők legismertebb műveit gyűjtik egybe – ezek általában az Essentials nevet viselik –, de találhatunk olyan lejátszási listákat is, amelyek különböző hangulatoknak felelnek meg. Ezek mellett rábukkanhatunk olyan összeállításokra, amelyek egy aktuális korszak, például a reneszánsz ikonikus műveit gyűjtik egybe, de ha esetleg csak zongoraszót vagy hegedűt szeretne hallgatni, külön hangszerekre szűkített lejátszási listákat is találni fog.

Emellett az Apple Music a világ számos legnagyobb klasszikus zenei intézményével – köztük a Berlini Filharmonikusokkal, a Carnegie Hallal, a Chicagói Szimfonikus Zenekarral, a Londoni Szimfonikus Zenekarral, a Metropolitan Operával, a New York-i Filharmonikusokkal, az Opéra national de Parisszal, a Királyi Concertgebouw Zenekarral, a San Francisco-i Szimfonikusokkal és a Bécsi Filharmonikusokkal – kötött partnerséget, hogy az Apple Music Classical felhasználóinak új, egyedi és exkluzív tartalmakat és felvételeket kínáljanak már az induláskor és azon túl is.

A klasszikus zene szerelmesei tehát biztosan imádni fogják az Apple új szolgáltatását, amelynek kipróbálása szinte mindenkinek kötelező, főleg azért, mert meglepő módon a kaliforniai vállalat nem kér el pluszpénzt a Classical alkalmazásért. Ez annyit tesz, hogy ha már rendelkezik Apple Music-előfizetéssel, ingyen és bérmentve letöltheti, és használhatja a Classical app által nyújtotta előnyöket, mely ismerve az Apple árazási stratégiáját, egy kifejezetten meglepő, ám örömmel látott lépés.

(Borítókép: Gábor Zoltán / Index)

Index.hu logo

Kövesse az Indexet Facebookon is!

Követem!

Source

Miért utálom a mesterséges intelligenciát?

0

Aki legalább félfüllel követi a híreket annak mostanra már egyértelmű kell legyen: a mesterséges intelligencia (artificial intelligence – AI) meg fogja változtatni az életünket.

A különféle gépi értelmek rengeteg mindenre képesek. Van olyan amelyik észreveszi a tüdőképen, hogy van-e rákos elváltozás, mások épületeket terveznek, de akadnak olyanok is, amelyek profi marketing leveleket tudnak írni, be tudnak segíteni a programozásban, pár mondatos leírásból képet készítenek vagy verset és mesét írnak ha épp azt várjuk tőlük.

Az üzleti életben, aki nem használja a mesterséges intelligenciát amellett könnyen elmehet a világ.

Az AI teljesen meg fogja reformálni a digitális világot.

Méghozzá olyan ütemben, hogy még a legnagyobb szakértők is csak szájtátva figyelik azt a tempót, amelyben a mesterséges intelligencia fejlődik. Nem hogy azt nehéz felmérni, hogy a technológia hol fog tartani 5-10 év múlva.

Az se világos mi vár ránk akár pár hónapon belül.

Mint minden nagy újításnak, persze az AI-nak is vannak hátulütői. Ezek annyira nagyok, hogy igazából minden okunk megvan rá, hogy hallatlan előnyei mellett is szívből utáljuk a gépi értelmet.

Kipusztíthat minket

A néhai Stephen Hawking, elméleti fizikus már 10 éve figyelmeztette az emberiséget, hogy a mesterséges intelligencia az emberiség végét jelentheti. Ami első hallásra bizonyára túlzásnak hangozhat.

A gond az, hogy el fogunk érni arra a pontra, amely után egyes gépi értelmek okosabbak lesznek a legfifikánsabb embernél is. Akkor pedig előttünk áll majd a dilemma: hogyan tartunk kordában valamit, ami nálunk is intelligensebb? Ami akár milliószor gyorsabban és hatékonyabbak gondolkodik mint mi?

A kaliforniai Gépi Intelligencia Kutatóintézet egyik kutatója Eliezer Yudkowsky nemrég írt a Time-nak egy véleménycikket, amelyben elárulta saját álláspontját. Ebből kiderült, hogy a jelenlegi körülmények között szerinte ha megszületik az embernél okosabb gép,

akkor utána nem sokkal minden biológiai élet, közte a komplett emberiség el fog tűnni a Föld színéről.

Sejthető, hogy nagyot akart mondani. A baj talán nem ennyire nagy. Viszont beszédes, hogy a szakmabeliek között egyre többen adnak hangot a baljós érzéseiknek.

Az Élet Jövője Intézet, amelynek alapítói között a Massachusettsi Műszaki Egyetem kozmológusa Max Tegmark is szerepel, közzé tett egy nyílt levelet, amelyben azt kérik, hogy fél évre állítsanak le minden AI fejlesztést. A levelet több mint 27 ezren írták alá. Köztük van Steve Wozniak, az Apple társalapítója és Yoshua Bengio, a mesterséges intelligencia egyik úttörője is.

A levél szerint problémát jelenthet, hogy a jelenlegi ütemben

olyan gyorsan fejlődik az AI, hogy nem tudunk gondoskodni arról, hogy a technológia biztonságos maradjon.

Világvégét ugyan a levél nem vizionál, azt viszont nem zárja ki, hogy egy idő után az AI-t a saját alkotói már nem tudják majd kontrollálni.

Csakhogy az a probléma, hogy minden ehhez hasonló kérés, és baljós jóslat olyan mint a pusztába kiáltott szó. Nem ér semmit. Óriási verseny van az AI fejlesztők között. Aki most leáll az azt kockáztatja, hogy a versenytársai teljesen le fogják hagyni. Rengeteg pénz forog kockán: az AI-ágazat mérete 2030-ra elérheti az 1591 milliárd dollárt.

A kormányok közbe léphetnének, de aligha fognak, hisz a világ vezetői nem AI kutatókból állnak. Ha veszélyes is a technológia azt a politikusok aligha tudják felmérni.

Úgyhogy jobb híján mind robogunk az AI-dominálta jövőbe és csak reménykedünk benne, hogy minden kutató és tudós, aki szerint ebből baj lesz, az óriásit téved.

Ám ha történetesen meg is ússzuk az AI hatalomra kerülését, és a terminátor filmek világa nem fog átköltözni a valóságba, a gépek miatt még mindig összeomolhat a munkaerőpiac.

Pár éve a fáma még úgy szólt, hogy a gépi intelligencia elsősorban azokat a szakmákat veszélyezteti, amelyeknél ismétlődő feladatokat kell elvégezni és nincs szükség sok szellemi munkára. Ám az utóbbi hónapokban kiderült, hogy a kreatív szakmák is retteghetnek.

Ez azért is gond, mert az, hogy valaki átképezze magát egy teljesen új területre évekbe is telhet.

Csakhogy nem tudjuk mi a jó menekülőút. Annak a marketingesnek, aki látja, hogy a „robotok” belátható időn belül el fogják venni a pozícióját nem nagyon lehet jó tanácsot adni, hogy merre induljon. Hisz az AI olyan gyorsan fejlődik, hogy bármelyik nap felkelhetünk arra, hogy egy újabb szakma került veszélybe. Mi nem tudunk olyan gyorsan szakosodni, mint a gépek.

Hogy pontosan mennyi munkát fog eltüntetni az AI azt nem tudjuk – ezt már a téma szakértője Carl Benedikt Frey mondja.

Amikor új fejlesztés üti fel a fejét a láthatáron persze gyakran előkerül az a mantra, miszerint az eltűnő pozíciók miatt nem kell aggódni, mert mellette új állások is születnek.

Ami jól hangzik, csak hogy a BBC egyik írásából kiderül, hogy van olyan elemzés, amely szerint a 80-as évek óta a technológiai fejlesztések nyomán több munka szűnt meg mint amennyi új született. Nehéz elképzelni, hogy az AI-nál ez miért is lenne másképpen.

A szerző a növekedés.hu munkatársa

Source