A két cég persze nem mindig feszül egymásnak, az elmúlt években egy sor együttműködésük volt.
Az Apple és a Microsoft közötti feszültségek hosszú ideig szunnyadtak, de aztán nemrégiben az Epic Games-per során ismét felszínre kerültek. Sőt fenn is maradhatnak, mivel a két vállalat a felhőalapú számítástechnikától kezdve a vegyes valóságig mindenben versenyez egymással – számolt be a Bloomberg.
A két cég nem mindig feszül egymásnak, az elmúlt években egy sor együttműködésük volt. A Microsoft Office és más alkalmazások kezdtek megjelenni az iPaden és az iPhone-on. Az Apple nemrégiben megkönnyítette az Xbox játékvezérlők használatát az Apple eszközein, míg a Microsoft kompatibilissé tette termékeit olyan új Apple-funkciókkal, mint az Apple Pencil és a Magic Keyboard. Tavaly ősszel az Apple még a TV-alkalmazását is feltette az Xboxra.
A Microsoft azonban elkezdte piszkálni az Apple-t a szabályozó hatóságoknál, amiatt, hogy szerinte az App Store versenyellenes. A redmondiak az Epic Games mellé álltak, amikor monopoliumra való törekvésért beperelte az Apple-t, mert az kivette a Fornite című játékát az App Store-ból. A Microsoft egyik vezetője azóta az Apple ellen tanúskodott is a perben, kijelentve a bíróságon, hogy az Apple szoros ellenőrzése az App Store felett ártott a Microsoft saját játékipari törekvéseinek.
A feszültségek valószínűleg nem fognak enyhülni az ítélethirdetés után sem, mert az Apple és a Microsoft egyaránt uralni szeretné a piacot a mesterséges intelligenciától és a felhőalapú számítástechnikától kezdve a játékokon, a táblagépeken és az egyedi processzorokon át a vegyes valóságot használó headsetekig.
Az Apple és a Microsoft közötti kiújult ellenszenv körülbelül egy évre vezethető vissza. A Microsoft egy felhőalapú játékszolgáltatást fejlesztett ki iPhone-ok és iPadek számára xCloud néven. Egy alkalmazással a felhasználók havi díjat fizettek volna a Microsoftnak, és tucatnyi különböző játékcímet streamelhettek volna a felhőből. A szolgáltatás ugyanazt nyújtotta volna a játékokkal, amit a Netflix a videókkal.
A Microsoft azonban soha nem indította el a szolgáltatást a tervezett formában, mivel nem sikerült meggyőznie az Apple-t, hogy lazítson az App Store-szabályokon, amelyek tiltják a mindent egyben játékszolgáltatásokat. Eredetileg a Microsoftnak egyáltalán nem volt szabad felhőalapú játékokat indítania. Néhány hónappal azután azonban, hogy nyilvánosságra kerültek a streaming-alkalmazások tiltásával kapcsolatos aggályok, az Apple módosította a szabályokat. A Microsoft mostantól indíthat felhőalapú játékszolgáltatást, de minden játékot külön-külön kell letölteni, ami meghiúsítja az all-in-one megoldás célját. Most a Microsoft az Apple-eszközökön a weben keresztül vezeti be a szolgáltatást, ami sokkal kevésbé optimális élmény, mint egy valódi alkalmazás.
Ezzel egy időben Brad Smith, a Microsoft elnöke sürgetni kezdte az amerikai és európai trösztellenes hatóságokat, hogy vizsgálják meg az Apple gyakorlatát. „Olyan követelményeket támasztanak, amelyek egyre inkább azt mondják, hogy csak egyféleképpen lehet a mi platformunkra feljutni, mégpedig úgy, hogy átmegyünk azon a kapun, amelyet mi magunk hoztunk létre” – mondta Smith a Politico riporterének. Hozzátette, hogy az Apple viselkedését rosszabbnak tartja, mint azokat az akciókat, amelyek miatt az ő cége több mint 20 évvel ezelőtt a trösztellenes eljárás alá került.
Ez az eset egy kitakarítható porszem maradhatott volna, ehelyett eszkalálódott, amint az Epic-per elkezdődött. Lori Wright, a Microsoft Xbox üzletfejlesztési alelnöke úgy tanúskodott, hogy a Microsoftot az Apple szabályai hátráltatják a játékokkal kapcsolatban, ami alátámasztja az Epic állításait, miszerint az Apple sérti az antitröszt jogot. Az Apple visszavágott, mondván, hogy a Microsoft évente 600-700 millió dollárt keres az Epic-kel való kapcsolatán, és egyszerűen csak azért védi a játékgyártót, mert ez jó az üzletnek.
Az Apple azzal érvelt, hogy a Microsoft Xbox letöltőboltja hasonló szabályokat alkalmaz, mint az Apple, 30 százalékos részesedést vesz fel, saját fizetési rendszert követel meg, és tiltja az alternatív digitális piactereket. Az Apple azt is leszögezte, hogy a Microsoft iOS-fejlesztőként jól jár, ha az App Store átalakítására kényszerül.
„Nyilvánvalóan nem értettünk egyet azzal, hogy az Apple nem engedélyezi a játékstreaminget az App Store-on keresztül. De ez a nézeteltérés nem akadályoz meg minket abban, hogy más témákban együttműködjünk az Apple-lel, ahogyan azt a Microsoft 365-tel tesszük az iOS és Mac eszközökön” -” közölte Frank X. Shaw, a Microsoft szóvivője.
Más dolgokban is van azonban ütközés. A személyi számítógépek virágzó piacán, ahol a vállalatok fej-fej mellett versenyeznek, az IDC adatai szerint az első negyedévben megduplázódtak a Mac eladásai, több mint kétszer olyan gyorsan növkedve, mint a PC-k eladások, amelyeken nagyrészt a Microsoft Windows operációs rendszere fut. Bár az Apple a számítógéppiacnak csak 8 százalékát birtokolja, a fejlesztések (főleg az USA-ban) igen népszerűek azok körében, akik várhatóan a világjárvány lecsengése után is otthonról dolgoznak majd. A Microsoft Surface nem véletlenül indítja a piacon hibrid táblagépeit és laptopjait az iPad Pro és a MacBook Pro ellen, amit a legutóbbi reklámok is igazoltak.
Az Apple jövőre egy vegyes valóságot használó headsetet is tervez piacra dobni, amivel a Microsoft által évekkel ezelőtt a Hololens-szel kijelölt területre léphet be. Redmondban megvizsgálták saját chipek fejlesztését a készülékcsaládhoz, és ezzel az Apple stratégiáját követik, amely hozzájárult az eladások fellendítéséhez. A két vállalat a tehetségekért is versenyez a mesterséges intelligencia és a felhő-infrastruktúra területén, ami a jövő két kulcsfontosságú csataterét jelenti. A Microsoft még a saját telefongyártáshoz is visszatért, és természetesen az Apple másik ellensége, a Google operációs rendszerét, az Androidot használja.
Hardverek, szoftverek, tesztek, érdekességek és színes hírek az IT világából ide kattintva!