Az Apple autó nem egy friss fantázia, hanem már évek óta pletykálnak róla. Már 2013-2014 körül jelentek meg ilyen találgatások, eleinte csak arról szóltak a hírek, hogy az Apple ráugrik az önvezetéssel kapcsolatos technológiákra, aztán egyre inkább arról, hogy konkrét autót is gyártanának. Projekt Titan néven fut(ott) állítólag házon belül erre egy munkacsoport mintegy 5000 mérnökkel, azt pletykálták, hogy a Teslától csábítanak át embereket.
Aztán jöttek azok az infók is, hogy állítólag Steve Jobs is nagyon benne lett volna, hogy készüljön Apple autó, nem sokkal az első iPhone bemutatása után. És hogy az Apple az autót a mindent vivő mobilos terméknek tartja. Még 2015-ben mondta azt Tim Cook, hogy szerinte az autóipar óriási változásokon megy keresztül és meglátjuk, hogy mire leszünk képesek a jövőben, nem véletlenül formált véleményt a témában. Aztán 2016-ban arról szóltak a hírek, hogy milyen nagykutyákat igazolt erre a projektre az Apple innen-onnan, 2017-ben Tim Cook még mindig arról beszélt, hogy az önvezető technológiákkal foglalkoznak, aztán 2018-ban a cég hivatalosan is kapott engedélyt önvezető autók tesztelésére Kaliforniában. Nyilván nem fotózott senki álcázott Apple autót arrafelé sem, valószínűleg teljesen szokványos, ismert típusokban tesztelték a rendszert úgy, hogy sofőr is ült a volánnál, csak éppen nem avatkozott bele a vezetésbe.
Itt már ott tartottunk, hogy az Apple-t minden jelentős autógyártóval szóba hozták partnerként (BMW, Mercedes, Nissan, Volkswagen), plusz a Tesla is képbe került, ha lehet hinni Elon Musk tweetjének, amelyben azt állította, hogy a Model 3 bevezetése előtt akarta kínálni eladásra a céget a mostani értékének tizedéért, de Tim Cook nem volt hajlandó találkozni vele. 2018-ban az Apple-nek már 70 engedélyezett önvezető autója mehetett Kalifornia útjain, de nem csak ez mutatta, hogy valóban gőzerővel fejlesztenek, hanem olyan intermezzók is, mint amikor az FBI letartóztatott egy korábbi alkalmazottat ipari kémkedés vádjával, ez pedig az önvezető technológiák más cégekkel való megosztásáról szólt. 2019-ben az Apple megvásárolta a Drive.ai nevű, önvezetéssel foglalkozó start-upot, hogy még egy érv legyen amellett, hogy a cég valóban nagyon komolyan veszi a témát. Szóval ki-kiestek információmorzsák, de ahogyan az lenni szokott, az Apple-től semmi sem szivárgott ki, a titoktartást ebben az esetben talán még komolyabban vették, mint az IT fejlesztéseik kapcsán.
During the darkest days of the Model 3 program, I reached out to Tim Cook to discuss the possibility of Apple acquiring Tesla (for 1/10 of our current value). He refused to take the meeting.
— Elon Musk (@elonmusk) December 22, 2020
És így érkeztünk el lassan a jelenbe, 2020 végétől kezdve egyre több és több hír érkezik arról, hogy az Apple már rég nem csak az önvezető technológiákkal foglalkozik, hanem konkrét autót dobnának piacra. Ugyanakkor viszont az is látszik már, hogy ezt teljesen egyedül nem tudják megoldani, de most a Reuters arról ír, hogy az Apple és a Hyundai együttműködése fogja megoldani a gyártási kapacitást és az egyéb, autóipari technológiák implementálását. Ezt egyébként onnan tudjuk, hogy a Hyundai közleményben tudatta, hogy korai tárgyalások folynak a témában. A hírek szerint 2024-ben indulna el a gyártás Georgiában a Kia új gyárában (a Kia a Hyundai leányvállalata), eleinte évi 100 ezer, majd a gyártás felfutását követően évi 400 ezer autóval. A Reuters úgy tudja, hogy az Apple már 2022-ben bemutatja az autót, de két évet kell majd várni az első, kereskedelmi forgalomba kerülő példányokra.
De nem csak ez a hír mutatja, hogy az elmúlt évek autóipari törekvései révbe érhetnek az Apple számára. Egyrészt Tim Cooknak évekkel ezelőtt igaza volt abban, hogy az autóipar óriási változások előtt áll. Ahogyan egyre több gyártó mozdul az elektromos hajtás irányába, úgy egyre inkább látszik, hogy az a tudás, ami az autógyártóknál évtizedek alatt a motorok, a hajtáslánc, a váltó, a felfüggesztés, a motorvezérlés és minden olyan szempontból felgyűlt, ami a klasszikus éra hozadéka, az egyre inkább a háttérbe szorul az IT megoldásokkal szemben, mint amilyen a szoftver, a felhasználói felület, a fedélzeti rendszer, a csatlakoztathatóság és természetesen az önvezetés. Ez a Tesla aduja is, ez sarkallta a Foxconnt is arra, hogy e-autós platformot építsen, amit aztán akárki felhasználhat (megfelelő összegért cserébe), ez motiválta a Sony-t, amikor tavaly a CES-en egy autót állítottak a stand közepére azért, hogy demonstrálják, hogy milyen megoldásokkal tudják segíteni az autóipart. Sorolni lehetne azokat a cégeket, akiket az IT iparágból ismerünk, de mégis egyre inkább benne vannak az autógyártásban olyan beszállítóként, amely ma már megkerülhetetlen megoldásokat biztosít napjaink autóiba. Nvidia, Blackberry, NNG… és persze ott a Google is, amely most már kész platformot is ad, az első ilyen autó a Volvo XC40 Recharge, ebben már a komplett fedélzeti rendszer Androidra épül.
Persze még mindig csak ott tartunk, hogy most már a jelek egyértelműen arra mutatnak, hogy az Apple valóban beszáll az autóiparba, de természetesen még mindig rengeteg a nyitott kérdés. Egyrészt az akkumulátorok kapcsán van sok-sok kérdőjel, de a Reutersnél például azzal számolnak, hogy 2024-re már esetleg egy másfajta akkumulátortechnológiával érkezhetnek az első Apple autók, ám ez nem lesz egyedülálló, már csak azért sem, mert ha a Kia gyárából gördülnek ki ezek a gépkocsik, akkor könnyen lehet, hogy ugyanezzel technológiával Kia jelvénnyel is meg lehet venni majd egy hasonló modellt. És akkor nyilván Hyundai-t is. De az benne van a pakliban, hogy bár a gyártást kiengedi a kezéből az Apple, de a szoftvert és a szolgáltatásokat nem. És itt nem csak a fedélzeti rendszerre érdemes gondolni, hanem az önvezető technológia kifinomultságára, a különböző egyéb Apple eszközökkel való együttműködésre, a netes kommunikációra, a rendszeres frissítésekre és egyéb felhős funkciókra, valamint az elektromotor és a fogyasztás optimalizációjára.
Akárhogyan is, idén valószínűleg nem fogunk még a soron következő keynote-on gépkocsit látni, de nincs kizárva, hogy 2022-ben nem az aktuális iPhone lesz a sztár, hanem az első Apple autó.