kedd, április 16, 2024
Home Iphone Mi az iPhone-ok töretlen népszerűségének titka?

Mi az iPhone-ok töretlen népszerűségének titka?

Idén januárban múlt 14 éve, hogy az Apple cég képviseletében bemutatták az első iPhone elnevezésű okostelefont.

 További friss Telefongurus hírek erre!

Idén januárban múlt 14 éve, hogy az Apple cég képviseletében bemutatták az első iPhone elnevezésű okostelefont, amelynek legfontosabb fejlesztése a kapacitív (vagyis nyomást nem igénylő) érintőképernyő volt. 2007 júniusában, amikor az első készülékek piacra kerültek, az érdeklődők hosszú sorokban állva várták, hogy kezükbe vehessék e csodás készülékek első példányait.

Az iPhone népszerűsége azóta is világszerte töretlen: az USA-ban, Kanadában, Japánban a mobiltelefonok több mint fele, az Egyesült Királyságban nagyjából a fele Apple-telefon, Magyarországon a piaci részesedése körülbelül 21% (ez a középmezőnynek felel meg).

Kultusz és népszerűség

Az iPhone mobilok atyja, az Apple – és nem utolsósorban a vállalat alapítója és vezetője, Steve Jobs – mindig is az agilitásáról, újítókészségéről, munkamániájáról, merészségéről volt híres. Az a munkastílus, amit képviseltek, illetve az a bátorság, amivel addig járatlan utakon elindultak, tökéletes precizitással, utánozhatatlan kreativitással párosult. Ezek összessége olyan cégimázs kialakulását eredményezte, amely megalapozhatta a mobiltelefon népszerűségét. Természetesen, ha a vásárlói elégedettség elmaradt volna a termékek bevezetésekor beharangozott ígéretektől, a népszerűségük hamar alábbszállt volna, de ahogy a tények mutatják, sokáig nem így történt.

Mi az iPhone-ok töretlen népszerűségének titka?

Ugyan Jobs 2011-es halála után egyre több kritikus hang érte az évente bemutatott újabb és újabb típusokat, és a céget is megvádolták azzal, hogy „veszített a kreatív lendületéből”, a bizalom töretlen, és vásárlók milliói várják minden évben a piacra kerülő modelleket. A Jobs halálát követő időszakban kétségtelen, hogy az iPhone-ok fejlesztése sok esetben nem az úttörő irányokban, hanem a vásárlói igények által jelzett biztonságosan rentábilis utakon halad tovább.

Az Apple a kezdetektől tartja magát a trendhez, mely szerint az évente bemutatott új modellek két-háromévente tartalmaznak csak forradalmi újításokat, a közbeeső időszakban főleg ráncfelvarrások, a tapasztalatok alapján végzett korrekciók és főleg dizájn-módosítások történnek. Ezek az ún. S modellek, amelyek a felmerült hibák kiküszöbölésével javítják a felhasználói élményt (némi szoftvertuninngal és hardver-erősítéssel megspékelve). Történt próbálkozás az ún. C modellek bevezetésére is, amelyek a fiatal korosztály célozták volna meg, színes tokokkal, de ez nem nyerte el a vásárlók tetszését.

Mindig az élvonalban – iPhone újítások

Az első iPhone megjelenésekor már más gyártók is alkalmaztak érintésérzékeny képernyőket, de ezek esetében nem volt elég a felületre ráhelyezni az ujjat (vagy kezelőceruzát), enyhe nyomást is gyakorolni kellett. Az új telefon érintőképernyője ezzel szemben már az ujjunk által megvalósított töltéselvezetést érzékelte, így nem volt szükség nyomásra; illetve, ha eszközt használtunk az ujjunk helyett, annak konduktívnak kellett lennie (azaz alkalmasnak kellett lennie az említett töltéselvezetésre). A kapacitív kijelző már alkalmas több érintés egyszerre való érzékelésére és kiértékelésére (multitouch).

Az iPhone élen járt az applikációk kezelésére alkalmas operációs rendszer kifejlesztésében, illetve az azt kiszolgáló AppStore kialakításában és fejlesztésében. Az App Store-t 2008-ban hozták létre, és 4 évvel később már több mint félmillió applikáció közül válogathattak az iPhone-tulajdonosok.

A mobilozásban és az internetezési szokásokban egyaránt korszakalkotó változást hozott az iPhone, rögtön a megjelenése után egy évvel. Hiszen a második modellként bemutatott iPhone 3G már a nevét is arról kapta, hogy az addig alkalmazott mobilinternetes EDGE technológia mellett a 3G hálózat által nyújtott adatkapcsolatra is alkalmas volt. Ez óriási lépést jelentett az internet sebességében és minőségében is, és teret nyitott arra, hogy a felhasználók a telefonjukon böngésszenek. Így néhány év alatt az okostelefon vált világszerte a nethasználat elsődleges eszközévé. A nethasználat nemsokára már nem csak a böngészést, hanem a közösségi felületek és egyéb applikációk használatát jelentette.

Újítások szempontjából az iPhone 4 kiemelkedő a modellek sorában. A hátlapi kamera mellett megjelent az előlapi, videohívásokat és selfie-készítést lehetővé tévő kamera (az iPhone 7-től már két, a 11-től pedig három hátlapi kamera van). A Retina display elnevezésű kijelző pedig olyan magas felbontást kapott, amelynél a képpontok sűrűségét az emberi szem már nem tudja érzékelni, így egészen közelről sem látszanak a képpontok. Az iPhone 4S volt az utolsó modell, amelynek fejlesztését még az alapító irányította. Ennek a modellnek a legkiemelkedőbb szoftveres újítása az egészen bonyolult utasításokat is végrehajtani képes beszédfelismerő program (Siri).

Az iPhone 7-től kezdve a telefon por- és cseppálló volt, ez a védelmi fejlesztés oda vezetett, hogy a legújabb, 12-es modell már IP68-as vízállósági besorolással rendelkezik. Egyébként ez a modell szintén számos kiemelkedő újítást is tartalmaz, mint amilyen például a nemesacél ház, a kiemelkedő processzor-sebesség mellett is energiatakarékos chip, és a kamera esetében a NASA által kifejlesztett LIDAR-technológia.

A 2017-es iPhone X jubileumi modell a kijelző területén tartogatott nagy előrelépést, hiszen a teljes előlapot kitöltő (káva nélküli) óriási felbontású előlap minden eddiginél kiemelkedőbb felhasználói élményt ígért. Ebben az évben tűnt el a kijelzőről a Home gomb.

Az újításokban – bár az utóbbi években inkább trendkövető, mint trendet diktáló volt – az Apple még korántsem merített ki minden lehetőséget. A közeljövőben a terveik között szerepel többek között az összehajtható érintőképernyős modell és a vezeték nélküli energiabank kifejlesztése.

Külcsín és trend

Az Apple az iPhone története során mindig törekedett arra, hogy modelljei jellegzetes, elegáns, letisztult megjelenésükkel ne csak felismerhetők legyenek, hanem éppen a dizájn váljanak a vágyak tárgyává. Több modell megjelenése is ikonikusnak számít. Az első iPhone mobilokra jellemző „szappantartóforma” két évig tartotta magát, először fémből, majd műanyagból készült a hátlap.

Majd jött a sarkainál lekerekített, elöl-hátul lapos üveg, letisztult forma, amelyen a körbefutó fémkeret egyúttal az antenna szerepét is ellátta.

A 2014-es év hozott újabb radikális formai változást, a lágy vonalak ekkor már egészen vékony telefontestet öleltek körbe, alumínium hátlappal. A színpaletta is szélesedett, a szokásos fekete mellett a különféle fémszínek (asztroszürke, ezüst, arany, rozéarany) is helyet kaptak a kínálatban. A 2016-ban kiadott SE újra visszatért az 5S népszerű dizájnjához, sőt a legfrissebb modell (iPhone 12) is ebben pompázik.

Az iPhone nehezen és főleg az utóbbi idők igényeinek nyomására vágott bele a képernyő méretének növelésébe (az első próbálkozás ugyanis számos kritikát kapott, amiatt, hogy egykezes használatnál a távolabbi képernyősarok nem érhető el a nagy kijelzőn). Először az iPhone 5-nél emelték a képátlót 3,5-ről 4 hüvelykesre, majd a 6-nál már 4,7-re és 6 Plus-nál 5,5-re nőtt ez a méret.

Most Popular

Ezekkel az újdonságokkal tarolhat az iPhone 16 Pro

Egy neves elemző szerint a nagyobb kijelző és a periszkópkamera lesz a két nagy újdonság. Míg az iPhone 15 modellekhez új...

Apple Watch-a mentette meg egy nő életét

Az okosórákon elérhető esésészlelés funkciónak köszönheti egy nő az életét. A kezén lévő Apple Watch ugyanis még időben riasztotta a segélyhívót.   Számos módon...

ITB Today 05/19: Itt az adat, hol az adat?

Itt az adat, hol az adat? Mind több vállalat hallja és tudja, hogy kezdenie kellene valamit a nála felgyűlt vagy a külső forrásokból egyre könnyebben...

ChatGPT alkalmazást indít iOS-re az OpenAI

Az OpenAI egy olyan iOS-alkalmazást jelentett be, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy útközben is hozzáférjenek a vállalat népszerű AI chatbotjához. Ígéretük szerint...

Recent Comments