Az Apple idén mutatta be a Mac gépekbe szánt, M1 jelzésű rendszerchipjét, amelynek ismert képességeit az alábbi hírben már részleteztük, de a Bloomberg úgy tudja, hogy jövőre készül egy 16-magos verzió a Macbook Pro és iMac megoldásokba, míg 2022-ben egy 32-magos CPU lehet az új Mac Pro alapja.
Hirdetés
Valószínű, hogy a pletykált fejlesztések nem pont ugyanazt a processzormagokat kapják meg, amelyekre az M1 épít, de jó eséllyel legalább olyan jók lesznek. Persze a célpiacok eltérőek, például asztali szinten az energiaigény tekintetében szélesebb spektrumon belül lehet majd gondolkodni, ami az órajel szintjén is szabadabb skálázhatóságot tesz lehetővé.
Szó van még 64- és 128-magos GPU-król, csak azt nem tudni, hogy az Apple pontosan mit ért itt magon. A grafikus vezérlő azért jóval bonyolultabb rendszer, és a fentebb linkelt írásunkban már leírtuk, hogy pár kiemelt adatból még nem lehet következtetni a valós teljesítményre, hiszen könnyen kaphat a hardver olyan bonyolultságú shadert, amivel túl nagy lesz az úgynevezett regiszter- és LDS-nyomás, és ilyenkor az elméleti adatok teljesen lényegtelenek, mert a beépített multiprocesszorok nem tudnak annyi szálcsoportot futtatni egymással párhuzamosan, hogy elfedjék a memóriaelérésből eredő késleltetést.
Nagyon jellemző az ultramobil GPU dizájnokra, hogy egységnyi fogyasztás tekintetében rendkívül magas számítási kapacitást építenek be, viszont ez csak egy bizonyos határig működik jól. Az AMD és az NVIDIA dizájnjai nem véletlenül alkalmaznak az ultramobil szinthez viszonyítva kifejezetten sok regisztert, helyi adatmegosztást és gyorsítótárat. Ezek nélkül alig-alig futnának a komplex shaderek, viszont amíg az ultramobil szintre szánt alkalmazások ilyeneket nem használnak, addig a professzionális piacon igen jellemzők ezek a programkódok. Sokkal többet kellene tehát tudni arról az állítólagos 128-magos GPU-ról, hogy esélyesként lehessen rá tekinteni.