Az Apple – és más BigTech cégek – fizetési és pénzügyi szolgáltatásai aggodalomra adnak okot, mivel egyesíthetik a vásárlási információkat személyes adatokkal, mint például az egészségügyi, geolokációs adatokkal, vagy a böngészési előzményekkel. Szabályozás nélkül a BigTech ezzel az adatvagyonnal tovább erősítheti a pozícióját – például az e-kereskedelemben.
A FinTechZone tavaly nyáron számolt be arról, hogy az Apple Pay Later bejelentése után az amerikai pénzügyi fogyasztóvédelmi hatóság (CFPB) azonnal lépett és előrevetítette az Apple adatgyűjtési, adathasznosítási folyamatainak, modelljének mélyrehajtó vizsgálatát.
A fogyasztóvédelmi hatóság felhívta a figyelmet, hogy a Big Tech cégek kedvező rövidtávú hitelajánlatai csökkenthetik a versenyt, ezáltal visszaszoríthatják az innovációt.
A hatóság kiemelte, hogy a vásárlói adatok hasznosítása terén – leginkább a szabályozói megfelelőséget illetően – számos nyitott kérdés van. A hatóság igazgatója előrevetítette célvizsgálat indítását az Apple-nél, melynek során a szolgáltatásnyújtás során keletkezett és felhasznált adatok gyűjtésére, elemzésére és hasznosítására alkalmazott folyamatokat és a hasznosítás modelljére fókuszálnak majd.
A hatóság elsősorban azt keresi, hogy a BNPL szolgáltatás nyújtása során megismert adatok elemzéséhez és hasznosításához az Apple felhasznál-e más szolgáltatások igénybevételéből származó vagy más alkalmazások által gyűjtött adatokat. Ilyen adatok lehetnek pl. a vásárló internetes keresési előzményei, geolokációs és egészségügyi adatai. Amennyiben igen, az adatok használatának jogszerűségét veszik górcső alá.