A bevételek
Még egy Apple-méretű behemót is tud nagyot nőni – bizonyította be a vállalat a tegnap este közzétett első negyedéves gyorsjelentésében. Az Apple bevétele közel 54 százalékkal emelkedett az első negyedévben az előző év azonos időszakhoz képest és az elemzői várakozásokat is jelentősen felülmúlta, a konszenzus alapján ugyanis „csak” 33 százalékos dinamikát vártak a piacok. Az első negyedéves bevétel egyben új negyedéves rekordot is jelent, ha a karácsony miatt szezonálisan mindig kiugróan erős negyedik negyedéveket nem nézzük.
Az Apple első negyedéves számai (millió USD) | |||||
1Q20 | 1Q21várt | 1Q21tény | tény/várt | változás(év/év) | |
bevétel | 58313 | 77354 | 89584 | 15,8% | 53,6% |
bruttó fedezeti szint | 38,36% | 39,83% | 42,51% | 2,7% | 4,1% |
működési eredmény | 12853 | 20021 | 27503 | 37,4% | 114,0% |
nettó eredmény | 11249 | 16665 | 23630 | 41,8% | 110,1% |
EPS (USD) | 0,64 | 0,99 | 1,40 | 41,8% | 119,4% |
Forrás: Refinitiv, Portfolio |
Még mindig az iPhone az Apple fő terméke a bevételek alapján, a lezárt negyedévben a bevételek több mint fele az okostelefon-értékesítésekből származott. Az üzletág erős számokat közölt, 2020 első negyedévéhez képest több mint 65 százalékkal emelkedett az iPhone bevétele. A dinamikus növekedést nagyban segítették az ősszel piacra dobott 5G-s iPhone-ok, amelyek elemzői vélemények szerint egy új szuperciklust indíthatnak el a vállalatnál. De a rég nem látott növekedéshez hozzájárulhatott az is, hogy a bázisidőszak gyengébben sikerült Kína lezárása miatt, ami akkor ellátási problémákhoz és a kínai értékesítések visszaeséséhez vezetett. Az 5G-s telefonokkal kapcsolatban Tim Cook vezérigazgató a negyedéves számokat bemutató konferenciahíváson elmondta, hogy rekordszámban cserélték le a régi telefonjaikat újakra az ügyfeleik és számos régióban még csak most épül ki az 5G elérhetősége, így még nagyon sok telefoncsere előttünk áll.
Hasonlóan erős növekedést mutattak az iPadek és a Macintoshok értékesítései, a táblagépből 78 százalékkal, a személyi számítógépből pedig 79 százalékkal volt több bevétele az Apple-nek 2021 első negyedévében, mint egy évvel korábban. A két terméket a járványos időszak segítette, az otthoni tanulás és munka ugyanis pluszkeresletet teremtett. Az elmúlt három negyedév minden idők legerősebb három negyedéve volt a Macintoshoknál – kommentálta az eredményeket Tim Cook.
Az Apple második legnagyobb üzletága a bevételek szerint a szolgáltatások (az Apple Music, az App Store, az iCloud, az iTunes, az Apple Books, az Apple Pay vagy az Apple TV+ bevételeit tartalmazza), amely a negyedévben 27 százalékos bevételnövekedést tudott felmutatni. Az ötödik termékcsoport, a hordható készülékek üzletág bevétele pedig 25 százalékkal emelkedett az időszakban.
Az egyes régiók közül a bázisidőszak gyengélkedését követően Kínában és az Ázsia-csendes-óceáni térségben érte el a legdinamikusabb növekedést az Apple év/alapon, a régióban közel duplázódott a bevétele az egy évvel korábbi szintről. De Európában is több mint 50 százalékkal ugrott meg az Apple bevétele, Amerikában valamivel kisebb mértékű, de még mindig impozáns, 35 százalékos volt a bevételnövekedés.
Az eredmények
A bevételek erőteljes növekedése mellett a profitabilitásban is jelentős javulást tudott felmutatni az Apple az első negyedévben és eredményszinten is új rekordokat hozott 2021 január-márciusi időszaka (ha a karácsonyi időszakokat tartalmazó negyedik negyedévekkel nem számolunk).
A bruttó fedezeti szint 4 százalékpontos javulással 42 százalékra emelkedett, az Apple működési eredménye és nettó eredménye is több mint a duplájára ugrott.
Az Apple egy részvényre jutó eredménye 1,4 dollárra emelkedett a 2020 első negyedévi 0,64 dollárról, ami nagy meglepetést okozott, az elemzők a konszenzus alapján ugyanis azt prognosztizálták, hogy nem éri el az 1 dollárt a negyedéves egy részvényre jutó eredmény.
Osztalékemelés és saját részvény vásárlás
A várakozásoknak megfelelően az Apple frissítette részvényesi készpénz-visszajuttatási programját, amire rendszeresen az első negyedéves gyorsjelentés időpontjában kerül sor. A saját részvény vásárlási programot 90 milliárd dollárral toldotta meg a cég (tavaly 50 milliárd dollárral emelte), az osztalékot pedig 7 százalékkal emelte meg, negyedévente 0,22 dollár osztalékot fizet a vállalat. Ez évesítve, a jelenlegi árfolyammal számolva 0,6 százalékos osztalékhozamot jelent, ami nem túl magas, nem mondhatjuk el az Apple-ről egyelőre, hogy osztalékpapír lenne.
A kilátások
A hardverértékesítések erős számai azt mutatják, hogy az Apple-nél a globális chiphiány közepette sem akadozott olyan mértékben a beszerzést, ami a gyártást drasztikusan visszavetette volna, szemben számos vállalattal, amelyeknél chiphiány miatt akadozik a gyártás. Az Apple méreténél fogva is erős pozícióban van a beszállítókkal való tárgyalás során és az Apple több milliárd dolláros stratégiai beruházásokat eszközöl annak érdekében, hogy elegendő mennyiségű félvezetőhöz és kijelzőhöz hozzájusson – tették hozzá elemzők.
Tim Cook hozzátette, hogy őket is érinti a chiphiány, ami a folyó negyedévben 3-4 milliárd dollárnyi bevételkiesést okozhat, főként az iPadeknél és a Macintoshoknál.
Az április-júniusi negyedévvel kapcsolatban számszerű várakozásokat nem fogalmazott meg a menedzsment, Luca Maestri, a vállalat pénzügyi igazgatója annyit közölt, hogy a bevételek év/év alapon kétszámjegyű ütemben növekedhetnek, viszont negyedév/negyedév alapon jelentősebb lehet a visszaesés az utóbbi években megszokottnál.
Tim Cook szerint bár a járvány hozzájárult az iPadek és a Macintoshok keresletének megugrásához, de kitarthat a lendület a járvány csillapodásával is, sok vállalat ugyanis azt tervezi, hogy hibrid módban, vagyis részben irodából, részben home office-ból dolgoztatja munkavállalóit a jövőben, a járvány elmúltával is.
Árfolyamreakció
A negyedéves eredményeket követően kismértékben emelkedett az Apple árfolyama a zárás utáni kereskedésben, 2 százalékkal került feljebb a részvény. Idén alulteljesítő a papír az amerikai tőzsdén, miközben az S&P 500 több mint 11 százalékot emelkedett, addig az Apple árfolyama 0,6 százalékos pluszban áll az év eleje óta.
Címlapkép: Sorbanállás egy Apple-üzletnél Taipeiben 2020 novemberében, az iPhone 12-sorozat piacra dobásakor. Walid Berrazeg/SOPA Images/LightRocket via Getty Images