Ezek a praktikák nem csak a javításhoz való jogot sértik, de a készülékek felújításával foglalkozó ipar fejlődésének is gátat szabnak, hiszen az eszközök meglévő vagy utólag esetlegesen megjelenő üzemzavarok miatt nem tehetőek vissza a piaci körforgásba.
Hosszú távon kiemelkedő fontosságú fogyasztóvédelmi eljárás indulhatott Franciaországban az Apple ellen. A tervezett elavulás ellen harcolni próbáló HOP civil csoport panaszára a fogyasztóvédelem vizsgálni kezdte az Apple üzleti praktikáját, amely miatt az iPhone, iPad, továbbá Mac termékek javításakor nem elég betenni a cserealkatrészt az eszközökbe, de egy online szervizes szolgáltatáson keresztül jóvá is kell hagyatni bennük a pótalkatrészek használatát.
Mindent elkövet az Apple, hogy kényelmetlen, értelmetlen, vagy épp lehetetlen legyen a szakszervizes hálózatán kívül javíttatni a termékeitForrás: Apple
Amennyiben ez a jóváhagyás nem történik meg, akkor a pótalkatrészek nem működnek majd a megjavított eszközökben. A mesterséges korlátozás fenntartására kitalált rendszer a készülékeket alkotó részegységek egyedi azonosítókódjai alapján tudja, hogy milyen kódú alkatrészek képeznek egy-egy szériaszámú készterméket.
Ez a praktika egyáltalán nem újdonság, az Apple már évekkel ezelőtt általánossá tette a termékeiben. A részben emiatt hatalmassá vált hatósági nyomásgyakorlásra a vállalat mára a világ számos országában, többek közt Franciaországban is kínál bárki által beszerezhető pótalkatrészeket a termékeihez, ám azok csak a rendelésükkor megadott sorozatszámú mobilba, tabletbe, laptopba szerelhetőek be, más szériaszámú eszközök visszautasítják a használatukat.
Ugyanez vonatkozik a készülékekből kimentett alkatrészekre is, így például hiába lehetne három hibás iPhone-ból összelegózni egy működőképeset, a nyilvántartó rendszerhez való hozzáférés nélkül nem rendelhetőek össze a „Frankenstein-mobil” darabkái.
„Ezek a praktikák nem csak a javításhoz való jogot sértik, de a készülékek felújításával foglalkozó ipar fejlődésének is gátat szabnak, hiszen az eszközök meglévő vagy utólag esetlegesen megjelenő üzemzavarok miatt nem tehetőek vissza a piaci körforgásba” – olvasható a HOP közleményében.
Az utólag esetlegesen megjelenő hibák alatt azt kell érteni, hogy a nem hivatalos kijelzőcserét kapott iPhone XR mobilok eredetileg kiválóan működtek, azonban az iOS 16 megjelenését követően hibaüzenettel leálltak a nem hivatalos javítás miatt, ráadásul vissza sem állíthatóak az iOS 15-re.
Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!