szombat, május 25, 2024
Home Apple hírek Mit nézzek ünnepekkor tévé helyett? Na és hol?

Mit nézzek ünnepekkor tévé helyett? Na és hol?

Minden idők egyik legmozgalmasabb időszakán vagyunk túl a tévézés világában. Pontosabban már nem is a tévézés, hanem a streaming világában, hiszen 2022-re egyértelművé kellett hogy váljon már mindenki előtt, hogy a nagy dolgok itt történnek. Azt, hogy mennyire fontos év volt 2022, az jelzi igazán, hogy volt pár hét, amikor napról napra egymás után jelentek meg a Sárkányok háza (Trónok harca), A Hatalom Gyűrűi (A Gyűrűk Ura), a She-Hulk (Marvel) és az Andor (Star Wars) új részei, vagyis a modern popkultúra csúcsbrandjeinek új termékeit engedték egymásra a konkurens szolgáltatók.

A streamingháború most válik igazán élessé; Magyarországra is szépen megérkezik minden szolgáltató, jövőre már ki lesz osztva minden lap, amikor a SkyShowtime-mal a Universal, a Paramount, a Peacock és a Dreamworks műsorai is elérhetővé válnak egy felületen.

Ekkora tartalmi dömping közepette adja magát a kérdés, hogy egyáltalán melyik szolgáltatót érdemes választani, ha nem akar az ember mindegyikre előfizetni. És ha karácsonyra valakinek ilyen előfizetést adna ajándékba – ami egyébként remek last minute ötlet! –, melyik legyen az?

Alapvetően öt fő streamingszolgáltatót lehet említeni Magyarországon, ahol lokalizált (szinkronizált vagy feliratos) tartalmakat lehet elérni havi előfizetésért cserébe:

  • Apple TV+;
  • HBO Max;
  • Disney+;
  • Amazon Prime Video;
  • Netflix.

Az RTL nemrég indította el a sajátját, de azt jelenlegi állapotában még nem lenne fair összemérni a többi piaci szereplővel, ezért most erre az ötre fókuszálunk. Abban próbálunk segíteni, hogy az elmúlt évek tapasztalatai alapján melyik mit tud nyújtani, miben különbözik a másiktól, milyen tartalmakban erős, és alapvetően kiknek lehet ajánlani. Ehhez öt fő szempontot vettünk figyelembe:

  • az árat, vagyis hogy mennyibe kerül a havi előfizetés, és mit kapunk érte.
  • Az appot, vagyis hogy milyen a kezelőfelület, és mit tud a szoftver.
  • A katalógust, vagyis hogy mennyi és milyen tartalmak elérhetők az adott szolgáltatónál.
  • A sikerprodukciókat, vagyis hogy mennyi és milyen az olyan saját gyártású műsor, ami miatt már önmagában megérheti előfizetni, és máshol nem is elérhető.
  • És az extrákat, vagyis hogy mit tud nyújtani a havi előfizetésért kapott tartalmakon kívül a szolgáltató.

HBO Max

Az HBO óriási előnyben volt évekig a konkurenciához képest. Több okból is: bőven a peak tv és a sorozatdömping korszaka előtt gyártott egy sor kultikus, a tévétörténelem klasszikusai közé tartozó produkciót, ráadásul korán kapcsoltak, amikor látták, hogy tarol a Netflix, és a streamingé a jövő. Ehhez még kapóra jött a Trónok harcának a sikere – vagyis az HBO és a Warner nagyon jó helyzetből szállt be a streamingháborúba. Az elmúlt időszak azonban másról szólt.

A Discovery és a Warner összeolvadása óriási káoszt és átalakításokat hozott a cég életében, ami hatással volt az HBO Maxra is. Az egy dolog, hogy eltűntek a régiós gyártású sorozatok (és nem is készül több ilyen a legtöbb helyen a jövőben), köztük A besúgó vagy az Aranyélet is, de most már olyan saját készítésű produkcióktól is megválnak könyvelési trükközések és spórolás miatt, mint a Westworld, aminek az első évada nagy siker volt (igaz, azóta leült az érdeklődés). Ez a hozzáállás sajnos sokat ront az HBO megítélésén, ami nagy kár, mert közben még mindig itt készül talán a legtöbb igazán jó és eredeti sorozat, elég csak idénről a Tokyo Vice-t, a Winning Time-ot, a We Own This Cityt, a Staircase-t, a Peacemakert, az Our Flag Mean Deatht vagy a Sárkányok házát mondani.

Sárkányok háza – Fotó: Ollie Upton / HBO

Sárkányok háza – Fotó: Ollie Upton / HBO

A helyzetet bonyolítja, hogy a hírek szerint a Go és a Max után ismét új applikációt fejlesztenek a háttérben, hogy megfelelően integrálják a Discovery tartalmait a Warneréivel. Hiába tűnt indulásnál csilivilinek az app, hosszabb használat után azért csak kiderült, hogy bőven akadnak vele problémák, legyen szó a hiányzó vagy rossz feliratokról, kényelmetlen menükezelésről vagy a nem túl kiforrott ajánlóalgoritmusról. Szomorú látni, hogy egy magát – amúgy joggal – nyeregben érző cég hogyan építi le a saját sikereit pénzügyi ügyeskedés és céges átalakítások miatt, miközben a konkurencia évről évre egyre erősebb.

Az viszont tény, hogy az HBO Maxnak a legjobb a katalógusa, elképesztően sok (volt) a saját gyártás (köztük egyedüliként magyar tartalmak is), és persze ott vannak olyan klasszikusok, mint a Maffiózók, a Drót, a Deadwood, Az elit alakulat vagy az Oz, amelyeket minden sorozatfüggőnek illik legalább egyszer végignéznie.

App: Az HBO Max appja nem a legkényelmesebb. A célnak megfelel, könnyű a kezelhetősége, de nem annyira, mint a Netflixé, ráadásul az ajánlórendszere sem annyira kifinomult, illetve az epizódok közti válogatás sem igazán kényelmes. Arról nem is beszélve, hogy idén nagy problémákat okoztak a feliratok, amelyek hol nem voltak egyáltalán, hol csak magyar nyelven, és olyan is előfordult, hogy egészen borzalmas fordítói munkák kerültek be a kínálatba. Ezeken az HBO már sokat javított, illetve az sem mellékes, hogy az HBO Max alapból elérhető a legtöbb okostévén és set-top boxon.

Katalógus: Ha nem kezdte volna el sunyiban eltüntetni a produkcióit a felületéről, akkor sokkal könnyebb szívvel mondanánk, hogy az HBO-nál a legjobb a választék. Ez az állítás A besúgó vagy a Westworld eltávolítása után is áll ugyan, de a jövő nem tűnik rózsásnak. A Warner és az HBO miatt sok népszerű tartalom elérhető a Maxon, de a jelek szerint a jövőben ezek a filmek és sorozatok átkerülhetnek más platformokra is. A helyzetet bonyolítja majd a végleges összeolvadás a Discoveryvel, ami azért is lesz érdekes, mert az HBO brutális sorozatkatalógusát kombinálják majd a Discovery tévéműsoraival, és egy 2022-es kimutatás szerint a Discovery streamingfelületén található a legtöbb tévéműsor egész Amerikában. Az pedig külön fájó pont, hogy bár elérhető az Adult Swim és a Cartoon Network katalógusa is, az ott található tartalmak töredéke látható csak az Maxon.

Ár: 2390 Ft/hónap bőven kedvező ár azért, hogy megnézhessük a világ legjobb filmjeit és sorozatait, ráadásul egy egyéves előfizetésért 4 hónapot ingyen kapunk.

Sikerprodukciók: Kétség sem férhet hozzá, hogy a tévés-streaminges világban nagyrészt még mindig az HBO fújja a passzátszelet. Csak idén olyan bomba sorozatokkal rukkoltak elő, mint a We Own This City, a Staircase, a Tokyo Vice, a Winning Time, a Fehér Lótusz és persze a Sárkányok háza. Aki képben akar lenni, mi éppen a legmenőbb a streamingen, annak szinte kötelező az HBO Max. Ráadásul viszonylag gyakran bukkannak itt fel az FX, a BBC, az AMC vagy a Hulu gyártásai is.

Extrák: A máshol is már alapfunkciónak számító letöltés és más hasonló megoldások egyáltalán nem számítanak extrának, ezen kívül semmit nem ad az HBO Max.

Kinek ajánljuk: Régi vágású sorozatőrülteknek, akik szeretnek havonta belekezdeni 1-2 új sorozatba vagy esetleg bepótolni valami régi elmaradást.

Netflix

A Netflix nélkül valószínűleg egészen másként nézne ki a mai szórakoztatóipar. Az más kérdés, hogy az idei év sok szempontból vízválasztó volt a cégnek, hiszen az indulás óta most először kezdett el csökkenni az előfizetők száma. Hogy ez a konkurenciához képest magasabb előfizetői díj, az egyre több vetélytárs vagy éppen a túl kevés minőségi produkció miatt van, jó kérdés, mindenesetre idén már az Amazon Prime Video volt Amerikában a legnépszerűbb streamingfelület.

Ahhoz képest, hogy a Netflix mögött nem állnak úgy nagy stúdiók, mint az HBO Max vagy a Disney mögött, a cég az elmúlt években szinte minden pénzét saját gyártású produkciókra költötte a trash valóságshow-któl a japán animéken át a százmilliókba kerülő nagyjátékfilmekig. Annyira belelendültek, hogy csatlakoztak a blockbusterek és franchise-ok vásárlásához is, így minden, ami Witcher, Cyberpunk, Stranger Things vagy a Tőrbe ejtve, az a Netflix sajátja. A konkurenciához képest ráadásul a Netflix elképesztően sokat költ animációra, azon belül is animékre.

A többiekhez képest a Netflix a leginkább olyan, ami igyekszik valamennyire egy régi tévére hasonlítani, hiszen filmek és sorozatok mellett rengeteg valóságshow-t, főzőműsort és más tradicionális tévés műfajt is erőltetnek, hogy minél hosszabb ideig ott tudják tartani az embert. Erre azért is lehet szükség, mert amíg a korábbi években a Netflix gyakorlatilag bérelte más stúdiók produkcióit, mára ezeknek a stúdióknak is megvannak a saját streamingfelületeik, így egyre több tartalom kerül le a Netflixről. Cserébe a fiatalok körében meghatározó TikTokon még mindig a Netflix műsorai a legnépszerűbbek, legyen szó a Stranger Thingsről, a Riverdale-ről, a Sabrináról vagy éppen a Wednesdayről.

Wednesday – Fotó: Vlad Cioplea / Netflix

Wednesday – Fotó: Vlad Cioplea / Netflix

App: Kétség sem férhet hozzá, hogy még mindig a Netflixé a legjobb applikáció a piacon. Gyors, mindenen működik és alapjáraton fel van telepítve, jó az ajánlórendszere, könnyű a kezelőfelülete és átláthatóan lehet válogatni a választékból. Azt, hogy mennyire elöl jár a Netflix az applikáció fejlesztésében, az mutatja igazán jól, hogy a Black Mirror vagy Bear Grylls műsorának már szerves részét képezi az interakció a néző és a Netflix között, amire eddig mások nem voltak képesek.

Katalógus: Nagy szerencséje a Netflixnek, hogy időben kapcsoltak, és minden pénzüket saját gyártású produkciókra kezdték el költeni. Nyilván van Breaking Bad, Better Call Saul, A Korona vagy Kártyavár, de havonta érkeznek kisebb-nagyobb saját gyártások. Animációs fronton a Netflix egyelőre verhetetlen, ahogy főzős műsorokban, vetélkedőkben és más hasonló tévés műfajokban is. A filmválaszték viszont nem a legerősebb, sorozatokban pedig csak a saját gyártással tudják tartani a tempót a konkurenciával. Cserébe a Netflixen láthatók a legjobb nem angolszász eredetű produkciók.

Ár: Ha az alapcsomagot nézzük (2490 Ft/hónap), akkor a Netflix nem drágább a többinél, ezért a pénzért viszont mindössze egy profilt kapunk, amivel egyszerre csak egy készüléken lehet használni az appot. Havi 3490-ért már két profil és két lejátszó jár, a prémium (4490 Ft/hónap) kategóriáért pedig négy profil és készülék jár, illetve ultra HD-ben is tudjuk nézni a tartalmakat. Sok más szolgáltatás ezeket feleennyiért adja, cserébe a Netflix applikációja a legjobb, és még ingyenes telefonos játékok is járnak vele.

Sikerprodukciók: Ahhoz képest, hogy a Netflixnek nincsen annyi drága franchise-a, mint a konkurenciának (lásd Marvel, DC, Pixar, Star Wars stb.), valahogy minden évben berobban náluk a semmiből egy váratlan sikertörténet, legyen az a koreai Squid Game, a német Dark vagy a spanyol A nagy pénzrablás. Szépen építgetik a Witcher világát, a Stranger Thingsből globális sikersztorit kreáltak, és valahogy a tinik is mindig itt találják meg az aktuális kedvenceiket, legyen szó a Dahmerről, a Wednesdayről, a már említett Squid Game-ről vagy a hatalmas animeválasztékról. Viszont amiben kezd nagyon lemaradni a Netflix a korábbi évekhez képest, azok a kritikuskedvenc produkciók. Elég megnézni a legutóbbi Emmy-jelölések listáját, és láthatjuk, hogy pár kirívóan népszerű saját gyártáson (Ozark, Stranger Things, Squid Game) kívül alig-alig figyelt a szakma a Netflixre 2022-ben.

Extrák: Azt már írtuk, hogy a legjobb app magasan a Netflixé, és a cég idéntől még jobban rákapcsolt. Az előfizetésünkért most már ingyenes telefonos játékok is járnak, és ugyan az indulásnál még elég karcsú volt a választék, ma már olyan indie klasszikusokhoz is hozzájuthatunk ingyen, mint a Kentucky Route Zero, az Oxenfree, a Reigns, az Exploding Kittens, az Into the Breach vagy az idén megjelent 12 Minutes. Ha belegondolunk abba, hogy ezek a játékok több ezer forintba is kerülhetnek külön, akkor a kijelenthetjük, hogy extrák tekintetében kimagaslóan jó szolgáltatást nyújt a Netflix.

Kiknek ajánljuk: Leginkább fiataloknak és azoknak, akiknek már egyáltalán nincs tévé-előfizetésük, de szeretnek háttértévézni vagy csak benyomni valami könnyedebb műsort, amire nem kell annyira odafigyelni.

Amazon Prime Video

A Prime Amerikában már az első számú streamingszolgáltató, de azért bőven van még hová fejlődnie. A többiekhez képest az Amazon valamivel később érkezett meg a buliba, belekezdett pár saját gyártású produkcióba, illetve megvették a Metro-Goldwyn-Mayer (MGM) stúdiót, ezzel hozzájuk kerültek a Rocky, a James Bond, a Robotzsaru vagy a Csillagkapu-sorozat jogai. Jeff Bezos arra játszik, hogy először mennyiségben verje le a konkurenciát, és csak utána minőségben. Az első már sikerült is, hiszen a Prime-on található a legtöbb film és a harmadik legtöbb tévéműsor (2022 második negyedéve szerint), a másodikkal viszont még kicsit hadilábon állnak.

Ahhoz képest, hogy lassan 10 éve gyárt saját műsorokat az Amazon, alig lehet egyértelmű sikersztorikat mondani a katalógusból. Az egyik ilyen A fiúk (The Boys), ami viszont akkora telitalálat, hogy már készítik hozzá a különböző spinoffokat; a másik pedig A térség (Expanse), ami viszont már véget ért, és egyébként is csak az utolsó évadokra került az Amazonhoz. Ezeken kívül a legtöbb sorozatuk inkább papíron nézett ki jól, a várt nézettség és népszerűség elmaradt. Pedig nem lehet mondani, hogy ne próbálkozott volt a Prime gyakorlatilag mindennel, volt már itt alternatív történelmi sorozat (Man in the High Castle), klasszikus akciósorozat John Krasinskivel (Jack Ryan), nyugdíjas sci-fi Sissy Spacekkel és J. K. Simmonsszal (Night Sky), misztikus thriller Josh Brolinnal (Outer Range), az Oscar-díjas Barry Jenkins történelmi drámája (Underground Railroad) vagy Robert Jordan kultikus fantasy regényének, Az Idő Kerekének adaptációja. Ezek egyáltalán nem rossz, sőt néhol kifejezetten erős sorozatok, mégsem tudták soha úgy dominálni az online diskurzust, mint a konkurencia többi műsora. Bezzeg A Gyűrűk Ura.

A Hatalom Gyűrűi – Fotó: Amazon Prime

A Hatalom Gyűrűi – Fotó: Amazon Prime

Bezos súlyos dollárszázmilliókat költött arra, hogy kis képernyőre vigye A Gyűrűk Ura világát, azonban A Hatalom Gyűrűi nem igazán váltotta be a hozzá fűzött reményeket, és hiába látszott rajta a rengeteg elköltött pénz, nem lett belőle a következő Trónok harca, de még Sárkányok háza sem. Éppen ezért hiába óriási a választék a Prime-on, talán még több benne a töltelék, mint a Netflix esetében. Cserébe például sportdokuk tekintetében (lásd All or Nothing) már most verhetetlen a Prime, szinte hetente kerülnek fel újabb sorozatok vagy filmek sportolókról, illetve itt is egyre erősebb a klasszikus tévés kontent. Már csak arra kellene rájönni, hogy lehet olyan produkciókat gyártani, amelyek jók és népszerűek is lesznek, mert valahol egészen bizarr, hogy még a Hulu és az FX is képes évente 2-3 sikersztorit gyártani, amíg ez a Prime-nak a világ összes pénze ellenére is mindössze A fiúkkal jött össze az elmúlt években.

App: Az app semmi extra, a célnak megfelel, cserébe az óriási választék miatt nagyon nehéz fókuszáltan keresni benne. Az egyetlen valóban egyedi funkció – amit kötelezően át kellene venni mindenkinek –, hogy ha leállítunk egy filmet vagy sorozatot, akkor meg tudjuk nézni, hogy az adott jelenetben milyen színészek játszanak és egy csomó más infót, mintha csak egy mini IMDb-t nyitnánk meg. Ezt leszámítva gyakorlatilag ugyanazt tudja az app, mint a Disney+, de annyi a különbség, hogy a Prime sok tévével és set-top boxszal már alapból feltelepítve érkezik, ami sokat segít a hozzáférhetőségben.

Katalógus: Valószínűleg méretre itt található a legtöbb tartalom, de ez inkább mennyiséget, mint minőséget jelent. Filmes választékban néhol kifejezetten friss a Prime, és ugyan klasszikus sikersorozataik alig vannak, a fősodortól eltérő érdeklődésű nézőknek bizony tartogat egy sor saját gyártású érdekességet a felület, és érdekes módon felnőtt animációs műfajban kifejezetten erősek (Legend of Vox Machina, The Boys: Diabolical, Invincible). Viszont máshonnan van bőven tartalom, mint az AMC-től (Walking Dead-sorozatok, Preacher, Nos4a2, Terror) vagy a Paramounttól (Star Trekek) és persze a BBC-től (Sherlock, Fleabag).

Ár: 899 forint egy hónap, az első ráadásul ingyen. Ez a legjobb ajánlat a piacon még úgy is, hogy minőségi tartalom tekintetében az Amazonnak azért még jelentős lemaradása van. De hát egy ezresnél is kevesebbért tényleg mindenkinek megéri előfizetni a Prime-ra, aki megteheti.

Sikerprodukciók: A fiúk mellett még A Hatalom Gyűrűi tudott erősebb online visszhangot kelteni, meg talán a Transparentet érdemes kiemelni, amit három éven át egy tucat kategóriában jelöltek Emmyre, illetve A csodálatos Mrs. Maiselt, ami több Emmyt és Golden Globe-ot is nyert. A Prime-nak viszont egyelőre nincs olyan igazán blockbuster márkája, amiért önmagában megérne millióknak előfizetniük, ebben a tekintetben az egyik leggyengébb a piacon.

Extrák: Magyarországról csak nagyon korlátozottan elérhető az a rengeteg szolgáltatás, amit az Amazon nyújt a házhoz szállítástól az e-könyveken át a videójátékozásig. A Prime Video csak az egyik ága az Amazonnak, havi 15 dolláros (5700 forint) prémium tagságért ingyen hozzávágják az emberhez a Prime Videót is az ingyenes kiszállítás, a Prime Gaming, az Amazon Music és másik fél tucat szolgáltatás mellett. Arról nem is beszélve, hogy az Egyesült Államokban (plusz havi előfizetésért) külön tévécsatornákat és sportstreaminget is hozzá lehet adni a Prime Video felülethez, amivel gyakorlatilag személyre szabott multimédiás csomagot állíthatunk össze magunknak, ami tényleg okafogyottá teheti a tévés előfizetést.

Kinek ajánljuk: Gyakorlatilag bárkinek, akinek egyáltalán nincs streamingje, és nem akar rögtön havi 3-4 ezer forintot elkölteni előfizetésre, de leginkább azoknak, akiknek nem elég egyszerre egy előfizetés, mert kiegészítő opciónak a Prime katalógusa bőven megteszi.

Disney+

A magyar piacon legkésőbb megjelenő Disney rögtön olyan nagyágyúkkal jött, mint a Marvel, a Disney-mesék, a Pixar, a National Geographic műsora vagy a Star Wars, így gyakorlatilag csak az volt a kérdés, hogy mi lesz még ezeken kívül, hiszen a Fox fikciós részének felvásárlása és a Huluban való résztulajdon miatt papíron a Disney kezében van az egyik legerősebb tartalomkatalógus.

Ehhez képest a Disney+ nem igazán tud semmiben sem kiemelkedni vagy eltérni a vetélytársaktól, de pusztán az erős márkanevek eladják az egészet. Azonban hiába van pár havonta új Marvel- vagy Star Wars-sorozat, azoknak a minősége erősen ingadozik a kezdetek óta, más saját gyártást meg annyira nem erőltet a Disney. Valószínűleg nem is fog, mert láthatóan a Disney+ a „család streamingje” akar lenni, ahol papa-mama-gyerekek mind megtalálják a maguk szórakozását.

Ehhez pedig kapóra jön, hogy az FX és a Hulu saját műsorainak nagy része itthon a Disney-n keresztül látható, és ettől máris jóval többé válik a szolgáltatás, mint gyerek- és felnőttmesék gyűjteményévé. A Welcome to Wrexham, a Bear, a Sex Pistols-sorozat, a Reservation Dogs vagy az Atlanta is itt látható Magyarországról, és még bőven lehetne sorolni. Ezek a licencek mentik meg a felületet attól, hogy a heti új Star Wars vagy Marvel mellett is nagyon hamar ráunjon az ember.

Mandalorian – Fotó: Disney+

Mandalorian – Fotó: Disney+

Amire még nagyon jó a Disney+ (a rengeteg gyerekmesén kívül), hogy itt bőven tud nosztalgiázni az ember, vagy akár csak háttértévézni valami régi sorozattal, legyen az a Született feleségek, a 24, a Lost vagy a Glee. Pár nagyobb produkciót a kritikusok is szeretnek ugyan (Andor, Mandalorian, Loki, WandaVision), alapvetően a Disney+ nem tud rendszeresen új és izgalmas tartalmakat nyújtani, hanem mindig a biztosra megy.

App: Egészen minimalista, alig tér el a többitől, ráadásul nagyon tágan értelmezettek a műfaji besorolások, gyakran felnőtt sorozatok és gyerekmesék is ugyanabba a kategóriába vannak dobálva. Az pedig mínusz pont, hogy a Disney+ nincs alapjáraton feltéve minden hazai okostévére és set-top boxra, bár ez később változhat.

Katalógus: Viszonylag nehéz az összes Star Wars-, Disney-, Marvel- és Pixar-filmmel és sorozattal versenyezni, de ezekhez még hozzájön a Hulu és az FX is, és ott van még a NatGeo. Ez így önmagában az egyik legerősebb katalógus a piacon. Ha nem lenne ennyire összedobálva minden produkció, akkor az ember könnyebben észrevenné, hogy akadnak itt igazi gyöngyszemek is (Only Murders in the Building, Pam & Tommy, Reboot). Szerencsére a főmenüben ezekre a Star fül alatt lehet rátalálni, de nagyon érezni még, hogy a Disney-nél nem jöttek rá, hogyan lehetne ezt a óriási katalógust átláthatóan és izgalmasan rendszerezni. Ja, és ami fontos lehet egyeseknek: itt látható a Reszkessetek, betörők!, ha valakinek esetleg nem lenne már tévé-előfizetése, de karácsonykor mégiscsak megnézné hárommilliárd-négyszázhatvanötmilló-háromszáznegyvenötezer-kétszázharminhatodszorra is.

Ár: 2490 Ft/hó előfizetési díjért bőven megéri csak a klasszikus mesék és rajzfilmek miatt is, a szuperprodukciókról nem is beszélve.

Sikerprodukciók: Star Wars, Marvel, Disney és Pixar. Ezzel a négy márkanévvel gyakorlatilag az indulás napján lefaragták a piaci hátrányukat a konkurenciához képest.

Extrák: A szolgáltatásért semmi extra tartalom vagy funkció nem jár, a Disney+ inkább csak egy nagy online videótéka, semmi több.

Kiknek ajánljuk: Családosoknak, akiknek a tévénézés közös program, nem pedig magányos hobbi, de azoknak is beválhat, akik szimplán nosztalgiázni akarnak, és új dolgokból megelégszenek a mainstream Marvellel és Star Warsszal.

Apple TV+

Az Apple szép csöndben építgeti a maga streamingfelületét, de érezhetően nem piaci előnyt próbálnak szerezni, hanem kifejezetten az Apple-felhasználókra lőnek. Az Amazonnal ellentétben az Apple sokkal tudatosabban készít saját gyártásokat, olyannyira, hogy az elmúlt években több kiemelkedően jó és népszerű produkció fűződik a nevükhöz, bár az erős márkák innen eléggé hiányoznak. A különbség csak annyi, hogy az Apple-nél maga az Apple az erős márka, a saját műsoroknál pedig az Apple-logó számít minőségjelzőnek.

Amíg a többiek igyekeznek erős márkaneveket venni, addig az Apple a régi netflixes attitűdöt képviseli: fogj egy ismert alkotót vagy színészt, adj neki egy rakás pénzt, és csinálja meg belőle a titkos szerelemprojektjét. Ennek köszönhetően annyira erős és eredeti egy rakás sorozatuk, mint a Morning Show, a For All Mankind vagy az Alapítvány, a komplett amerikai és nemzetközi nézőközönséget letaroló Ted Lassóról vagy a Mythic Questről nem is beszélve. 2022-ben pedig még jobban rákapcsoltak olyan bombaerős produkciókkal, mint a Severance, a Pachinko, a Bad Sisters vagy a Slow Horses, amelyek mind Emmy-kategóriás prémiumsorozatok a presztízstévézés hőskorából.

Severance – Fotó: Apple TV+

Severance – Fotó: Apple TV+

Az Apple TV+ hibája inkább az, hogy nem Apple-tulajdonosként még úgy sem igazán éri meg rá előfizetni, hogy átlagosan itt a legjobb a saját gyártások minősége. Androidra például egyáltalán nincs alkalmazás, amivel emberek millióit zárják ki a szolgáltatásból. És az is igaz, hogy az itteni katalógus a legkarcsúbb az összes közül, így nem is tudna mindenkit kielégíteni. Mindenesetre az tény, hogy 2022-ben a legtöbb nívós produkciót az FX mellett az Apple gyártotta.

App: Az app letisztult, átlátható, és meg sem próbálja elrejteni, hogy kisebb a választék, mint máshol, cserébe szimpatikusabb az ajánlórendszere. Azzal viszont, hogy nem kompatibilis az Androiddal, és nem elérhető a tévéken alapjáraton, meglehetősen megnehezíti a szolgáltatás elterjedését.

Katalógus: A legkisebb katalógus a piacon, cserébe tölteléktartalmak és más helyfoglalók helyett tele van prémium minőségű saját gyártásokkal, amelyek önmagukban megérik a havi előfizetést.

Ár: A havi 2790 Ft nem sok, viszont Apple One csomagban 4290-ért különösen megéri az Apple-használóknak, hiszen a TV+ mellett kapnak zenestreaminget (Apple Music), tárhelyet (iCloud) és telefonos játékokat (Apple Arcade) is. Ebből a szempontból hasonló, mint az Amazon, csak Magyarországon az Apple-nek már minden szolgáltatása elérhető.

Sikerprodukciók: A Ted Lasso egyértelműen túlnőtte magát az Apple-ön, ezen kívül viszont csak kritikai sikereik vannak, abból viszont rengeteg. Az Emmy imádja az Apple-sorozatokat, és nehéz is vitatkozni, amikor a trenddel szinte teljesen szembemenve (bár az Alapítvánnyal vállaltan blockbusterterületre tévedtek) olyan kitűnő sorozatokat gyártanak, amelyeket nem a márkanév ad el, hanem maga a tartalom.

Extrák: Apple-eszközökön szuperül működik a TV+, és teljesen kihasználja azokat a funkciókat, amelyeket más Apple-szolgáltatások is.

Kinek ajánljuk: Apple-fanatikusoknak valószínűleg már rég van előfizetésük, de rajtuk kívül azoknak is, akik szeretnek jobban elmélyülni sorozatokban és mindig valami újat vagy váratlant kapni. Klasszikus sorozatőrültek 2022-ben az Apple TV-n találták meg azokat a gyöngyszemeket, amelyekről a többség talán még nem is hallott.

Source

Most Popular

Ezekkel az újdonságokkal tarolhat az iPhone 16 Pro

Egy neves elemző szerint a nagyobb kijelző és a periszkópkamera lesz a két nagy újdonság. Míg az iPhone 15 modellekhez új...

Apple Watch-a mentette meg egy nő életét

Az okosórákon elérhető esésészlelés funkciónak köszönheti egy nő az életét. A kezén lévő Apple Watch ugyanis még időben riasztotta a segélyhívót.   Számos módon...

ITB Today 05/19: Itt az adat, hol az adat?

Itt az adat, hol az adat? Mind több vállalat hallja és tudja, hogy kezdenie kellene valamit a nála felgyűlt vagy a külső forrásokból egyre könnyebben...

ChatGPT alkalmazást indít iOS-re az OpenAI

Az OpenAI egy olyan iOS-alkalmazást jelentett be, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy útközben is hozzáférjenek a vállalat népszerű AI chatbotjához. Ígéretük szerint...

Recent Comments