Olyan jól sikerült az Apple iOS 14.5-tel bevezetett követésblokkolója, hogy a cégeknek nem éri meg az iPhone-on hirdetni, mert reklámjaik nem jutnak el a felhasználók hetven százalékához.
Fotó: Justin Sullivan / Getty Images Hungary
Az Apple az iOS 14.5 megjelenésével, április 26-án kapcsolta be az iPhone-okon a Beállításokban Adatvédelem – Követés menüpont alatt található funkciót. Ezzel a cupertinói cég engedélyezi felhasználói számára, hogy választhassanak, akarják-e engedélyezni a telefonjukra telepített alkalmazásoknak, hogy azok az alkalmazásokon kívül végzett internetes tevékenységüket kövessék és ezek alapján személyre szabott hirdetési profilt hozzanak létre róluk, vagy megtiltják ezt.
A követés rendszerszinten letiltható, de ha ezt nem teszi meg az iPhone-tulaj, az alkalmazásoknak kötelezően egyesével is rá kell kérdezniük az előbb leírt folyamat engedélyezésére.
Egy, a Wall Street Journal által közölt riport szerint
az iPhone-osok 67 százaléka teljes egészében letiltotta a hirdetéskövetést,
aminek következtében a hirdetők arra kényszerültek, hogy az Android-rendszerre fókuszáljanak. Idén júniusban az iPhone-on megjelenő hirdetésekre költött összeg egyharmadával csökkent, míg Androidon az összes reklámra költött pénz tíz százalékkal nőtt.
A migrációnak szimpla oka van: a hirdetők a követésblokkolás miatt rengeteg értékes adatot vesztettek, így nem éri meg nagy összeggel iPhone-on hirdetniük, hisz nem is látják a reklámjaikat azok, akiket céloznak vele. A Tinuiti digitálishirdetés-ügynökség ügyfelei már április végén elkezdték megvágni az iOS-felhasználókra költött büdzsét, június végére a teljes reklámkiadásaik mindössze húsz százalékát költötték el az iPhone-ra.
Az Apple a rendszerén megjelenő hirdetések árát nem csökkentette és nem is tervezi olcsóbban adni a reklámmegjelenést.
Kínában a TikTokot, Baidut és Tencentet birtokló ByteDance több más kínai céggel közösen megpróbált China Advertising ID néven egy új módszert létrehozni az iPhone-ok követésére, az Apple azonban ezeket a CAID-t használó alkalmazásokat és frissítéseiket nem engedte be az AppStore-ba, arra kényszerítve ezzel a vállalatokat, hogy – egyelőre ily módon – ne próbálják megkerülni a szabályozást.
Az iOS 15 még nehezebb helyzetbe hozhatja a hirdetőket, az ősszel érkező új rendszer ugyanis még mélyebben foglalkozik a felhasználó virtuális biztonságával. Benne egyesével lekérhetők lesznek a különböző alkalmazások által elért adatok, elégő e-mail-címeket hozhatunk majd létre a rendszerrel, és az iOS az e-mailben érkező követőkódokat is szűri, illetve letiltja majd, a böngészőben pedig az iCloud+ egy kvázi VPN-védelmet ad majd az iPhone-on netezőknek.
A konkurens rendszerre, a Google által fejlesztett Androidra idén ősszel, az Android 12-vel érkezik majd egy hasonló funkció, mint az iOS 14.5 Követése. Az androidos rendszerek sokszínűsége és az új főverziók általánosságban lassú elterjedése miatt viszont a hirdetőknek egyelőre nem kell attól tartaniuk, hogy milliós mértékben veszítik majd el a reklámjaik célcsoportját.