Csalódást okoztak az iPhone-eladások
Valósággal felrobbantak az Apple értékesítései Kínában, a világ második legnagyobb telefonpiacán, miután azok a vásárlók, akik nagyobb összeget hajlandóak költeni felső kategóriás készülékre, a Huawei szenvedése miatt az iPhone-ok felé fordultak. A július-szeptemberi negyedévben 83 százalékkal nőtt az Apple okostelefon-értékesítéseinek bevétele Kínában az előző év azonos időszakához viszonyítva – derül ki a társaság gyorsjelentéséből. A bázisidőszakhoz képest a nagy különbség, hogy míg az idei új készülékek szeptemberben már megvásárolhatók voltak, így már a lezárt negyedév számait is valamennyire megdobták, tavaly csak októberben dobta piacra az új, 5G-s modelleket az Apple, ezt megelőzően pedig kivárhattak az új telefonok vásárlói.

Elemzők szerint az iPhone erős értékesítési számai az egyértelműen annak köszönhetőek, hogy a Huawei egyre inkább visszaszorul a csúcskategóriában, a többi kínai mobilgyártónak ugyanis idő kell, hogy igazán a felső kategóriával azonosítsák őket. Az Apple legnagyobb versenytársai most Kínában például a Honor, a Huawei korábbi leányvállalata, amitől azután vált meg a Huawei, hogy az amerikai szankciók elvágták a chipektől. A Honor készülékei leginkább az alsó-középkategóriát képviselik, de augusztusban piacra dobta a drágább Magic 3 nevű készülékét, 7999 jüanért. (A legolcsóbb iPhone 13 5199 jüanba kerül Kínában.) A Canalys adatai szerint a Honor már a harmadik legnagyobb okostelefon-gyártó volt Kínában a július-szeptemberi negyedévben az értékesített készülékek számát tekintve. Az első két helyen az olcsóbb készülékeket értékesítő Vivo és Oppo állt, de mind a két mobilgyártó eladásai estek az időszakban.
Az iPhone értékesítések bevételei globálisan közel 47 százalékkal növekedtek az egy évvel ezelőtti szintről, ami robosztus növekedés, de az elemzői várakozásokhoz képest így is csalódást okozott az Apple.
A várt 41,5 milliárd dolláros bevétel helyett 38,9 milliárd dollár bevétele volt a cégnek az iPhone-értékesítésekből. Ez volt 2017 májusa óta az első alkalom, hogy a várttól elmaradó negyedéves bevételről számolt be az Apple.
A 2021. július-szeptemberi negyedévének számai (millió USD) | |||||
3Q 20 | 3Q 21 várt | 3Q 21 tény | változás (év/év) | tény / várt | |
iPhone-bevétel | 26444 | 41511 | 38868 | 47,0% | -6,4% |
nettó árbevétel | 64698 | 84808 | 83360 | 28,8% | -1,7% |
bruttó fedezeti szint | 38,2% | 42,0% | 42,2% | 4,0% | 0,2% |
működési eredmény | 14775 | 24173 | 23786 | 61,0% | -1,6% |
nettó eredmény | 12673 | 20200 | 20551 | 62,2% | 1,7% |
EPS (USD) | 0,73 | 1,24 | 1,24 | 69,9% | 0,3% |
Forrás: Refinitiv, Portfolio |
A várttól elmaradó számokat az Apple vezérigazgatója, Tim Cook a beszállítói problémákkal magyarázta, amely már az Apple-t is elérte és a korábban vártnál súlyosabban érintette.
6 milliárd dolláros kiesésért felelnek a beszállítói problémák
Nem csak az iPhone, de az iPadek és a Macintosh számítógépek értékesítéseire is negatív hatással voltak a beszállítói gondok. Tim Cook a CNBC-nek elmondta, hogy becslései szerint 6 milliárd dollár írható a beszállítói problémák számlájára. A chiphiány a kilátásokat is meghatározza, de ennek ellenére a folyó negyedévre bevételnövekedésre számít a menedzsment, bár csak egyszámjegyű lehet a dinamika év/év alapon. Az iPad szegmensben az értékesítési bevételek viszont csökkenhetnek a karácsonyi szezon miatt kiemelten fontos október-decemberi negyedévben év/év alapon a chiphiány következtében.
A lezárt negyedévben még közel 30 százalékkal emelkedtek az Apple bevételei, de nehéz a bázisidőszakkal összevetni a teljesítményt, miután a legnagyobb bevételű terméke, az iPhone idén már szeptemberben kapható volt, tavaly pedig csak októbertől. Az elemzői várakozásoktól azonban így is mintegy 1,5 milliárd dollárral elmaradt az Apple harmadik negyedéves bevétele.

A szolgáltatások üzletág, amely mostanra a második legnagyobb bevételű divízióvá vált az Apple-nél, közel 26 százalékkal nőtt és az elemzői várakozásokat meghaladta, a konszenzusban szereplő 17,64 milliárd dollár helyett 18,28 milliárd dollárra rúgott. A Macintoshok bevétele mindössze 1,6 százalékkal emelkedett, iPadből pedig 21 százalékkal nőtt az értékesítési bevétel az egy évvel ezelőtti szintről. Az egyéb termékek bevételei közel 12 százalékkal erősödtek.
Szeptember végén zárult az Apple pénzügyi éve, az elmúlt egy évben minden termékkategóriában és minden földrajzi régióban rekordbevételt ért el a cég a makrogazdasági környezet bizonytalansága ellenére – kommentálta a számokat az Apple pénzügyi igazgatója, Luca Maestri. Számszerű várakozásokat a covid-járvány kitörése óta nem fogalmaz meg a menedzsment.
Masszív profitabilitás
A profitráták javultak az Apple-nél a harmadik negyedévben, a bruttó fedezeti szint 4 százalékponttal emelkedett, 42,2 százalékra.
A működési eredmény és a nettó eredmény szintjén is 60 százalék feletti emelkedést könyvet el az Apple az egy évvel korábbi szintről, az egy részvényre jutó eredmény pedig még nagyobb mértékben, 70 százalékkal ugrott meg, a saját részvény vásárlások részvényszám- csökkentő hatásának köszönhetően.
Az Apple egy részvényre jutó eredménye 1,24 dollárra rúgott az időszakban, ami megfelelt az elemzői konszenzusnak, ami szintén 1,24 dollár volt a Refinitiv gyűjtése szerint.
Esik az árfolyam
A várttól elmaradó számok és a chiphiánnyal kapcsolatos aggodalmak következtében esett az Apple árfolyama a zárás után publikált negyedéves gyorsjelentésre reagálva, jelenleg közel 4 százalékos mínuszban áll a nyitás előtti kereskedésben. Idén 15 százalékos pluszban áll a részvény, amivel alulteljesítő az amerikai tőzsdén, az S&P 500 index közben 22 százalékot erősödött.
Az Apple részvényei jelenleg 26,7-szeres 12 havi előretekintő P/E rátán forognak, ami közel 25 százalékos prémium az S&P 500 árazásához viszonyítva.
A címlapkép forrása: Apple