Lehet, hogy Steve Jobs már nincs közöttünk, de az Apple társalapítója és technológiai zsenije továbbra is olyan hatást gyakorol, amely még a mai koron is túlmutat. Egy régi videóinterjúban Jobs megosztott egy történetet, amely jól illusztrálja a legsikeresebb emberekben megtalálható szokatlan tulajdonságot.
Egy fontos részlet:
„Bill Hewlettet (a Hewlett-Packard társalapítóját) 12 éves koromban hívtam fel. ‘Helló, Steve Jobs vagyok. 12 éves vagyok. Középiskolás vagyok. Szeretnék egy frekvenciaszámlálót építeni, és arra gondoltam, hogy van-e nálatok tartalék alkatrész, amit megkaphatnék’. Nevetett, és odaadta a pótalkatrészeket, és még azon a nyáron munkát adott a Hewlett-Packardnál… és a mennyben voltam.”
Ne érezze magát rosszul, ha nem vette észre a siker kulcsát ebben a történetben. Könnyű kihagyni – írja Marcel Schwantes az Inc.-ben. Szerencsére Jobs egy kicsit később a videóban kifejtette:
„A legtöbb ember soha nem veszi fel a telefont és nem telefonál. A legtöbb ember soha nem kérdez, és ez az, ami megkülönbözteti azokat az embereket, akik megcsinálnak dolgokat azoktól, akik csak álmodoznak róluk.”
A HP-nál szerzett tapasztalatok nélkül vajon Jobs elérte volna, amit elért? Talán sohasem fogjuk megtudni. De azt biztosan tudjuk, hogy egyetlen telefonhívás nagy hatással volt az életére. Talán végleg megtanította a valaha élt egyik legnagyobb vállalkozót arra, hogy hajlandó legyen kérni valamit, amit akar.
Vagyonokat hoztak az Apple-részvények az elmúlt 16 évben – Mutatjuk, hogy pontosan mennyit!
Ugyanez elmondható a munkahelyekről is, ahol az emberek félnek segítséget kérni. Manapság nagyon sok vállalkozásban a félelem tartja vissza az embereket attól, hogy nyitottan kérjék azt, amit szeretnének, és segítséget kérjenek társaiktól és kollégáiktól. Heidi Grant szociálpszichológus szerint a munkatársak által egymásnak nyújtott segítség 75-90 százaléka a kéréssel kezdődik.
A kérdés az, hogy a környezet, amelyben dolgozunk elősegíti-e a szabadságot és a biztonságot, hogy a munkatársak ezt megtehessék? A legtöbb ember hajlandó segíteni, és a kutatások szerint a munkahelyi adakozás 90 százaléka közvetlen válasz arra, hogy az emberek segítséget kérnek. De tény, hogy a legtöbb ember nem kéri azt, amire szüksége van. Ezt nem erősítik meg a vezetőik és az ő felettük álló vezetők. Ezért sajnos a legtöbbször nem történik semmi.
Ettől fut jobban a szekér
Wayne Baker szociológus a Michigani Egyetemről írt egy könyvet All You Have to Do Is Ask (Csak kérni kell) címmel: Hogyan sajátítsuk el a siker legfontosabb készségét. Kutatásai során Baker azt találta, hogy az „Adakozó-felelős” – az a személy, aki gyakran segít és gyakran kér segítséget is – a legmegbecsültebb és egyben a legtermékenyebb a munkahelyén.
Menedzserként és vezetőként az a kulcs, hogy olyan környezetet alakítsunk ki, amely felszabadítja az embereket, hogy egyszerre legyenek adakozók és segítséget kérők. Gyakran kérjenek segítséget a társaiktól és a hálózataiktól, és adjanak segítséget a befolyásuk körébe tartozóknak.
Az adakozó-kérő szerepnek számos karrierelőnye is van Baker kutatása szerint:
- gyorsabban és fiatalabb korban előléptetik őket
- jobban fizetik őket
- ismerik a kollégáikat és megbíznak bennük
- nagyszerű a hírnevük.
Ha a legsikeresebb emberek akarnak valamit, hajlandóak kérni is. „Ha a 12 éves Steve Jobs képes volt erre, akkor te is képes vagy rá” – állapította meg Schwantes.
Egymillió forint kihúzná a bajból?
Nem mindegy, hol vesz fel személyi kölcsönt, hiszen a bankok ajánlatai között jelentős különbségek lehetnek. A Bank360 hitelkalkulátorával könnyen összehasonlíthatja pénzintézetek ajánlatait! Egymillió forint 72 hónapra akár 15,43 százalékos THM-mel is elérhető, egy jó döntéssel a teljes futamidő alatt százezreket spórolhat.
Rajongsz a sportokért? Mi is!
Exkluzív hírekkel, naprakész eredményekkel és izgalmas szurkolói tartalmakkal várunk, hogy mindig képben legyél kedvenceidről! www.sportal.hu – Együtt a lelátón!