kedd, június 24, 2025
Home Apple hírek A nagy Apple Arcade dilemma: a havidíjas mobiljátékok kudarcra vannak ítélve?

A nagy Apple Arcade dilemma: a havidíjas mobiljátékok kudarcra vannak ítélve?

Az Apple előfizetős játékplatformja kapcsán egyelőre úgy tűnik, hogy a cupertinóiak háttal ülnek a moziban, de korai lenne még temetni a szolgáltatást.

2019 márciusában az Apple két nagy újdonságot jelentett be a Steve Jobs Theater színpadán. Az egyik a Netflix nyomába eredő streaming platform, az Apple TV+ volt, a másik pedig az Apple Arcade előfizetéses játékkatalógus. A kettő közül az utóbbi volt az érdekesebb, hiszen az Arcade-del a cupertinóiak olyan területre merészkedtek, ahol teljesen szűzként álltak rajthoz.

Az Apple TV+ ugyanis szinte egyenesen következett a cég iTunes áruházas múltjából, melynek 2003-as elindításával nagyban hozzájárultak a digitális zene és filmek forradalmához. A gaming viszont teljesen más tészta, ami iránt az Apple korábban nem igazán érdeklődött azon túl, hogy beszedte az App Store-ban eladott játékok és a mikrotranzakciók után járó 30%-os jutalékát.

Hiánypótlás hiány nékül

A gaming-piac azonban az évek során akkorára nőtt, ami mellett már a 2020-ban 274 milliárd dollárt termelő almás cég sem mehetett el szó nélkül: a Global Games Market Report tavalyi jelentése szerint a játékokra fordított kiadások 2023-ban átléphetik a 200 milliárd dolláros álomhatárt is. Nem csoda hát, hogy az Apple megkívánta a maga szeletét az egyre csábítóbb tortából, s ahogy az náluk lenni szokott, egy egészen sajátos koncepcióval rukkoltak elő.

Az Apple Arcade havi 5 dolláros fix összegért több mint 100 prémium, „a játékot újradefiniáló” címet ígért, melyeket a cég maga válogat ki, egyes produkciók fejlesztését pedig finanszírozóként is támogatja. Azt már a Final Fantasy megalkotóját, Hironobu Sakaguchit felvonultató első promóban is nyilvánvalóvá tették, hogy szembe mennek az árral, és olyan csemegékkel töltik meg a szolgáltatást, melyek az ingyenes modell által fojtogatott mobilos piacon sosem térülnének meg.

Magyarul olyan platformot ígértek, ahol nem lesznek reklámok és mikrotranzakciók, vagy éppen a továbbjutást akadályozó időzítők, ami lelkesítő vízió volt azoknak, akik már addig is szívesen költöttek prémium mobiljátékokra. Mindazonáltal sokakban felmerült a kérdés, hogy van-e erre igény egyáltalán? A felhasználók tömegei ugyanis remekül elvannak az ingyenes modellel, hiszen rengetegen locsolnak irdatlan mennyiségű pénzt az olyan játékok mikrotranzakcióira, mint a Fortnite, a Call of Duty Mobile, vagy épp a régi motoros Clash of Clans.

<!––> Nem akarsz lemaradni semmiről?

Rengeteg hír és cikk vár rád, lehet, hogy éppen nem jön szembe GSO-n vagy a social médiában. Segítünk, hogy naprakész maradj, kiválogatjuk neked a legjobbakat, iratkozz fel hírlevelünkre!

Az Apple-t azonban nem zavarták a piaci trendek, amit arra alapozhattak, hogy az iOS felhasználói hagyományosan jóval többet költenek appokra, mint az androidos tábor. Ebből a nézőpontból pedig nem is volt olyan meredek elképzelés, hogy az almás vásárlók tárcája akkor is nyílik majd, ha 5 dollárért egy egész raklapnyi játékot kapnak.

Teljes gőzzel a ködfalba

Az Apple Arcade végül 2019. szeptember 19-én startolt el 73 induló címmel. A cupertinóiaknak már ebben a gyűjteményben is sikerült olyan stúdiókat felvonultatniuk, melyek telefonos viszonylatban mindenképp nagy névnek számítottak. Ilyen volt például az Alto-játékokat fejlesztő Snowman, akik a Skate Cityvel és a Where Cards Falllel képviseltették magukat, de nevezett a SEGA is a Sonic Racinggel, a CAPCOM a Shinsekai Into the Depthsszel, a Ubisoft a Rayman Minivel, a LEGO a LEGO Brawlszal, s még a KONAMI is egy új Froggerrel.


Ezeknél is érdekesebbek voltak, s a fórumok alapján nagyobbat is szóltak az olyan ötletes indie-címek, mint a Mini Motorways, az Outlanders, a Sneaky Sasquatch, a WHAT THE GOLF?, az Assemble with Care, vagy a Sayonara Wild Hearts és a Grindstone. Összességében korántsem volt elkeserítő az Apple Arcade első adag játéka, egy dolgot viszont már akkor is sokan hiányoltak: a látványosabb, konzolos élményt idéző alkotásokat.

Az igényeket maga az Apple srófolta fel a „játékot újradefiniáló” címek ígéretével, valamint a néhány jobb grafikájú Arcade-exkluzív előtérbe tolásával a marketingben. A szolgáltatás szinte minden promóján ott virított a valóban látványos Hot Lava és az Oceanhorn 2, no és a Pathless is. A gond csak az volt, hogy a Hot Lava nem lett elég ütős, az Oceanhorn 2 pedig közelebb áll egy impozáns tech demóhoz, mint a valódi mélységgel bíró játékokhoz. Ami pedig a legmutatósabb Pathlesst illeti, az valójában csak 1 évvel később érkezett meg a kínálatba.


Az eleve mobilra tervezett, egyszerűbb címek dominanciájából viszont nyilvánvaló volt, hogy itt az iPhone a valódi célplatform, ez pedig sokakat kiábrándított. Az Arcade egyik fő előnye ugyanis, hogy az Apple TV-től az iPaden át a Macekig minden almás eszközön fut, ám ami a telefonoknak még jól áll, az a számítógépeken és a nappaliban többnyire nem szól akkorát.

Ez technológiai értelemben is kerékkötőnek bizonyult, mivel az Arcade játékainak az összes iOS 13-as és tvOS 13-as készüléken működniük kellett (ez azóta változott). Így aztán a 2015-ös iPhone 6 chipje, az A8 adta a szűk keresztmetszetet, ez dolgozik ugyanis a negyedik generációs Apple TV-ben. Az akkori legújabb A13 Bionic teljesítményéhez képest ez nehezen áthidalható távolság volt, ami meg is látszott, mert a látványosabb játékok bizony gyakran laggoltak az öregedő multimédiás dobozon.  

Félrement offenzíva

Az igazán nagy durranásokat nélkülöző rajt után hamar elült a visszhang az Apple Arcade körül. Nem jöttek a nagy sajtóvisszhangot keltő megjelenések, és a felhasználók sem pezsegtek a szolgáltatás körül. Utóbbit jól mutatja, hogy az iOS-es játékoknak dedikált subredditnek 144 ezer tagja van, míg az Apple Arcade-éhoz a cikk írásáig összesen 17 ezren csatlakoztak.

Pedig a cupertinóiak egy pillanatra sem engedték el a gyeplőt, szinte minden héten érkeztek az új játékok. 2020 őszére, vagyis egy évvel az indulás után már több mint 130 tétel közül válogathattak az előfizetők, amit a családi megosztás révén akár hatan is élvezhetnek az 5 dolláros havidíjért.

Az első 12 hónapban több látványosabb játékkal is bővült a szolgáltatás: ilyen volt az 1994-es Beneath a Steel Sky folytatása, a Beyond a Steel Sky, a kémkaland Spyder, a Samurai Jack Battle Through Time, vagy a The Last Campfire a No Man’s Sky-fejlesztő Hello Gamestől. A kollekció túlnyomó részét azonban továbbra is az egyszerűbb mobilos alkotások, például különféle kirakósok, point and click kalandok, vagy a Ketchapp casual „remekműveire” emlékeztető tételek tették ki.

Feltűnő volt (és ma is az) az FPS-ek hiánya, ami a családbarát-elv miatt talán sosem fog megszűnni, de például komoly autós játékkal sem bővült a választék.  

Hogy az Apple Arcade-dal gondok lehetnek, arról 2020 tavaszán már nem csak a média érdektelenségéből következtethettünk. Áprilisban a Redditen kezdték megosztani az előfizetők, hogy az Apple kérdőívben faggatja őket a szolgáltatással kapcsolatos véleményükről. A puhatolózás feltűnő volt egy olyan cégtől, amely többnyire maga igyekszik megszabni, hogy mit akarjanak a felhasználói (pl. elhúzódó ragaszkodás a kis képernyős mobilokhoz, a jack-dugó korai ejtése, stb).

Ezt fejelte meg júniusban, hogy az Apple hirtelen egy plusz ingyenes hónapot ajánlott fel azoknak, akik éltek az őszi rajtkor elérhető trial időszak lehetőségével. Igazán viszont a Bloomberg júliusi jelentése borította a bilit, ami fejlesztői forrásokra hivatkozva állította, hogy az Apple több olyan stúdióval is szerződést bontott, akik eredetileg az Arcade-en jelentették volna meg a játékaikat.

A Bloombergnek nyilatkozó partnerek szerint a cupertinóiak az előfizetők elkötelezettségével voltak elégedetlenek, ami azt jelenti, hogy a nagy műgonddal összeállított prémium-indie katalógus nem tudta maradásra bírni a közönséget. A lap forrásai azt is elárulták, hogy az Apple a Grindstone-t hozta fel követendő példaként a fejlesztőknek, amit egyébként a fórumozók és a kritikusok is nagyra értékeltek.


Az Apple Arcade állítólagos legsikeresebb címe, a Grindstone.

Ez pedig stratégiaváltást jelentett, a match 3 alapokra építő játék szellemisége ugyanis jóval közelebb áll a Candy Crush-szerű ingyenes címekhez, mint azokhoz a művészibb megközelítésű kalandokhoz (pl. Inmost, Creaks, Takeshi & Hiroshi), amik az Apple Arcade derekát adták, s adják ma is.

A cikk még nem ért véget a Google-vonalról és a várható jövőképről lapozás után olvashatsz!

Ha többet szeretnél tudni az üzleti világról, vagy az IT területén akarsz dolgozni, akkor kövesd a legfontosabb híreket!

Oldalak: 1 2

Most Popular

Sweet Bonanza Review 2025 Free Play Demonstration Slot & Bonus

Speel Drops & Benefits Slots Online Gokkasten TotoContentFree Rotates Sweet BonanzaSweet Bonanza Rapid Gokkast Review 2025Hoe Speel Je Sweet Bonanza Bij Toto Casino App?...

1xbet 1хбет Вход и Сайт Вход и Личный Кабинет 1хбет Доступ К официального Сайту

Вход и Личный Кабинет 1xbet Как Войти и Официальном Сайте Букмекерской КонторыContentКак Вывести средствам С 1xbetБонусы и Акции На Официальном Сайте 1xbetКак войти В...

„pin Up Пин Ап Официальный Сайт а Казахстане

Казино Пин Ап Кз официального Сайт Pinup КзContentПриветственный Бонус от Пин АпРегистрация В Казино Pinup Для Игры В Автоматы и ДеньгиОнлайн Казино Пин Ап...

Använda Plinko Unblocked för Avkoppling och Stresslindring

Använda Plinko Unblocked för Avkoppling och StresslindringI en värld där stress och press är en del av det dagliga livet, letar många efter enkla...

Recent Comments