Elon Musknak és a Spotify vezetőjének sem tetszenek az App Store szabályai.
Az Apple nemrég komoly győzelmet aratott a vállalatot beperlő Epic Gamesszel szemben, a másodfokon eljáró bíróság ugyanis az előző ítéletet megerősítve ismét kimondta, hogy a cupertinóiak nem sértik a szabad verseny feltételeit a több millió embert kiszolgáló App Store alkalmazásbolt szoros ellenőrzésével és korlátozásaival.
Nem az Epic azonban az egyetlen szereplő, amelyik rossz szemmel nézi, hogy az almás cég vasmarokkal irányítja a platformot, és még egy 30%-os jutalékot is von az áruházban lebonyolított eladások után: a Spotify streaming platform korábban az EU-ban be is perelte ezért az Apple-t, a milliárdos Elon Musk pedig egy Twitter-bejegyzésben nevezte olyannak a jutalékrendszert, mintha valaki „megadóztatná az internetet”.
A két fél nemrég látványosan egymásra talált, miután Musk az App Store-ra panaszkodott a tulajdonába került Twitteren. A mágnás a napokban arról posztolt, hogy az iPhone-on egy pár nappal lassabban aktiválódnak a Twitter Blue-előfizetések a webes feliratkozáshoz képest, mivel azokat az Apple-nek is jóvá kell hagynia. A posztra pedig nem más, mint a Spotify fejese, Daniel Ek is reagált, „abszurdnak” nevezve a dolgot, majd felhozta a jutalék témáját is:
„És mi van akkor, ha egy platform úgy gondolja, hogy a megfelelő díj 0%, vagy 10% az Apple 30%-a helyett?
– írta a zenei streaming szolgáltató első embere, Musk pedig egy viszontválaszban csak annyit fűzött hozzá a gondolathoz, hogy a cupertinóiak eljárása kezd „komoly méretezési problémát jelenteni”. A felek tehát ugyanazon az oldalon állnak, így az sem lenne meglepő, ha később együtt próbálnák meg lebontani az Apple uralmát. A Spotifytól legalábbis nem áll távol a szövetségkötés, hiszen a svéd cég korábban a Coalition for App Fairness nevű érdekképviseleti szervezetbe is belépett, melynek deklarált célja az App Store és az azonos díjakkal operáló Play Áruház szabályainak fellazítása.
A megoldás azonban már lehet, hogy úton van Musk és a Spotify számára, az egész megbízhatónak számító Apple-szivárogtató, Mark Gurman ugyanis korábban úgy értesült, hogy a szigorodó EU-s szabályokhoz igazodva az almás cég az androidhoz hasonlóan engedélyezni fogja az iOS-en a harmadik felek által üzemeltett alkalmazásboltok használatát, amelyekben akár alacsonyabb is lehet a vásárlások után levont jutalék.
A Musk által panaszolt elhúzódó előfizetési jóváírás kapcsán ugyanakkor érdemes leszögezni, hogy itt valójában inkább maga a Twitter eszközölhet szándékos lassítást annak érdekében, hogy a jutalékmentes webes feliratkozás felé terelje az embereket, mivel normál esetben az App Store-os előfizetések is azonnal aktiválódni szoktak.