Home Apple hírek Az Apple elhajtotta a Teslát, amikor bagóért megvehette volna

Az Apple elhajtotta a Teslát, amikor bagóért megvehette volna

Az elmúlt napok egyik érdekes híre volt, hogy a Reuters információi szerint pár éven belül saját autóval lépne a piacra az Apple. Az elektromos járművük egyik innovatív eleme a saját tervezésű akkumulátor lenne, amely abból a szempontból forradalminak számítana, hogy a pletykák szerint lítium-vasfoszfát (LFP) technológiát alkalmaznának, amely nemcsak olcsóbb lenne, de nagyobb hatótávolságot is lehetne vele megtenni.

Az Apple is megszenved az autófejlesztéssel

Az Apple egyébként még 2014-ben indította el a Titán néven futó projektjét, aminek keretében saját autómodellt hoznának létre. Más kérdés, hogy a terveket nem igazán sikerült eddig tartani, a projekt finoman szólva sem zökkenőmentes. Emiatt korábban az is felmerült, hogy leegyszerűsítik csupán egy autóvezérlő szoftver létrehozására a fejlesztést. Két éve azonban a projekt új lendületet vett, amikor visszatért a vállalathoz Doug Field, aki átvette a fejlesztések irányítását. A szakértő nem csak azért volt optimális választás, mert ismeri az Apple-t, hanem azért is, mert a Tesla kedvéért hagyta el a céget és az elektromos autógyártás úttörőjénél komoly tapasztalatokra tett szert.

Doug Field elcsábítását nagyon zokonvették a Teslánál Doug Field elcsábítását nagyon zokonvették a Teslánál

A fejlesztések szempontjából a Reuters információi szerint az idei év sem volt ideális, így a hírügynökség szerint legkorábban 2025-ben kezdődhet a gyártás. Mivel nem csak a fejlesztés, de a piaci bevezetés vagy a gazdaságos üzemméret elérése is óriási összegeket emészt fel, továbbra is reális opció, hogy egy önvezető rendszer fejlesztésére szűkítik a projektet. Ehhez egyébként az iPhone 12 Pro és iPad Pro adhat alapokat, hiszen a készülékekben már használják azokat az úgynevezett lidar szenzorokat, amelyek segítségével az önvezető járművek érzékelik a környezetükben zajló folyamatokat. Ha sikerül kifejleszteni az irányítási rendszert és az új típusú akkumulátort, akkor is még megoldandó feladat a járművek gyártása. Kiszivárgott ugyanis egy olyan pletyka, hogy a kanadai Magna Internationallel folytatott eredménytelen tárgyalásokat az Apple.

Lepattintották Muskot

A leginkább az iPhone-okról ismert vállalat terveit hallva különösen érdekes Elon Musk kedden közzétett Twitter üzenete. Ebben azt írta, korábban fontolóra vette, hogy az elektromos autókat gyártó vállalatát az Apple-nek eladja. Ez azonban már csak azért sem sikerülhetett, mert Tim Cook, az Apple vezérigazgatója nem mutatott semmiféle érdeklődést a tranzakció iránt.

Más kérdés, hogy az Elon Musk által közöltek szerint a megkeresés nem a legszerencsésebb időszakban történt. A posztjában ugyanis azt írta: a Model 3 program legsötétebb napjaiban Tim Cookhoz fordultam, és felvetettem annak lehetőségét, hogy az Apple megszerezze a Teslát (a jelenlegi értékünk tizedéért). Tim Cook azonban nem volt hajlandó részt venni a megbeszélésen.

Elon Musk ma már örülhet, hogy annak idején nem kellett a Telsa az Apple-nek (Fotó: MTI/EPA/Ben MacMahon) Elon Musk ma már örülhet, hogy annak idején nem kellett a Telsa az Apple-nek (Fotó: MTI/EPA/Ben MacMahon)

Érdekesség, hogy ez a történet korábban semmilyen formában nem került elő, pedig a jogszabályok szerint például egy ilyen kezdeményezésnek a vállalat negyedéves jelentéseiben szerepelni kellene.

Furcsa dolgokat tesz időnként a Tesla vezér

Más kérdés, hogy volt rá korábban is példa, hogy a cégvezető lazán kezeli a twitteres kommunikációt. Két éve például ezen a csatornán jelentette be, hogy privatizálja a jelenleg tőzsdén lévő vállalatot, és 420 dolláros árfolyamon kivezetné a tőzsdéről, amihez megvan a szükséges tőke is. Musk bejelentése után a Tesla részvényeinek értéke azonnal szárnyalni kezdett, de ez hamarosan zuhanásba fordult, amikor kiderült, hogy nincs meg a fedezet a privatizáláshoz, a Tesla-vezér pedig közölte, hogy meggondolta magát. Amerikai lapok akkor kínai befektetőt vagy befektetőket sejtettek a háttérben.

Később értékpapírpiaci csalás miatt keresetet nyújtott be Elon Musk ellen az amerikai Értékpapír- és Tőzsdefelügyelet. A SEC a manhattani kerületi bírósághoz fordult, a kereset szerint Musk hamis és félrevezető üzeneteinek sorozatával becsapta a befektetőket. Emiatt végül 20 millió dolláros büntetést kellett fizetnie a SEC-nek. Más kérdés, hogy a cégvezető az árfolyam emelkedése miatt sokkal több pénzt keresett a bejegyzést követően. Sőt, a vagyona a Tesla áremelkedésével párhuzamosan évek óta növekszik, egy felmérés szerint az már Bill Gates vagyonát is túlszárnyalja. Elon Musk egyébként a peres ügyet indító Twitter kapcsán arról beszélt, hogy már csak a bejegyzésre érkezett lájkok száma miatt is érdemes volt kiposztolni a tweetet.

Eddig sem ettek egymás tenyeréből

A Tesla vezére egyébként véleményezte az Apple akkumulátoráról kiszivárgott információkat is. Ennek kapcsán azt jelezte, hogy nem olyan forradalmi a dolog, hiszen a Tesla már vasfoszfátot használ a sanghaji gyárukban készített közepes hatótávolságú autókhoz. Ugyanakkor azt is megjegyezte, hogy a hírekben szereplő monocella létrehozása elektrokémiailag lehetetlen.

Az elemzők egyébként megjegyzik, hogy az Apple körüli pletykák tovább mélyíthetik a két vállalat közötti szakadékot. A cégek ugyanis annak ellenére, hogy eddig nem voltak egymás vetélytársai, mégis konkuráltak a másikkal, hiszen az elérhető munkaerő elcsábítása mindkét cég számára kulcsfontosságú. A cégek több alkalommal „rabolták” le egymás embereit, igaz ebben a küzdelemben mindenképpen az Apple felé billen a mérleg nyelve a fent említett vezető mérnök, Doug Field miatt. 2018-ban, amikor korábbi munkavállalóját az Apple visszacsábította a Teslától, Elon Musk komolyan kifakadt, és azt mondta: százszor kevesebb pénzünk van, mint az Apple-nek, így természetesen megengedhetik maguknak, hogy magasabb fizetéssel csábítsák el a dolgozóinkat. Nekünk közben a hagyományos autógyártókkal is meg kell küzdenünk, amelyek sokkal több autót gyártanak, mint a Tesla.

Ugyan az elektromos autókat gyártó cég némileg növelte az általa készített járművek számát, ám továbbra is messze elmaradt a Volkswagen-csoport vagy a Toyota szériaszámaitól. A Tesla számára egyébként nem túl jó hír, hogy a két régebbi és drágább modelljük iránt jelentősen csökkent a kereslet, ezért időlegesen az év végén szüneteltetik is a Model S és a Model X gyártását. Az újabb és olcsóbb Model 3 és a Model Y miatt egyébként a két régebbi luxusmodell iránti kereslet idén már csak a megrendelések bő 10 százalékát teszi ki. Ez abból a szempontból egyébként nem jó hír a cégnek, hogy a régebbi típusok már visszahozták a fejlesztési költségeket, így ezeken sokkal jobb árrést tudnak realizálni. Más kérdés, ahogy korábbi cikkünkben erről írtunk, a befektetőket az utóbbi egy évben nem sok minden tudta kizökkenteni, és a rossz hírekre is csak vásárolták a Tesla részvényeket, így a vállalat papírjainak értéke bő félév alatt a hétszeresére nőtt.

Most Popular

Samsung Galaxy felület kipróbálása iPhone-on, egyszerűen | Techwok

Ha valaki folyamatosan olvas minket, bizonyára belefutott már néhány olyan cikkbe, amelyben régi játékok, és különféle operációs rendszerek (például DOS, Windows 98, BeOS stb.) böngészőben történő kipróbálásáról...

Hangra induló mini hangrögzítő és Voice Memo applikáció az Apple-től

Ebben a cikkben bemutatunk egy méltán kedvelt hangrögzítő vagy mini diktafon eszközt, és az Apple szintén népszerű Voice Memo alkalmazását. Bár...

Így nézett ki az első Apple 1 számítógép, ami idén 45 éves

Az Apple I vagy Apple 1 személyi számítógépet 1976-ban kezdték el árusítani, 666,66 dollárért lehetett megvásárolni. Bár nagyon kezdetleges volt, egy montitort és egy billentyűzetet...

Az iPhone-felhasználók 90 százaléka frissített eddig iOS 14-re

Az Apple hivatalos számokat nem közölt, de a Mixpanel szerint nagyjából a felhasználók 90 százaléka frissített már. Frissítések terén sosem állt rosszul az Apple és...

Recent Comments