Az Apple a japán versenyszabályozó hatóság – Japan Fair Trade Commission – vizsgálata nyomán globálisan lazít az alkalmazásboltjának szigorú fizetési gyakorlatán, miután lehetővé teszi olyan felhasználói fiókok létrehozására mutató külső linkek elhelyezését, amivel egyes vállalatok megkerülhetik az App Store 15-30 százalékos részesedési díjait – írja a Financial Times.
A vállalat 2022 elejétől megengedi többek között a Spotify és a Netflix szolgáltatásának, hogy megosszanak egy weboldalukra átirányító regisztrációs linket. Korábban tilos volt bármiféle alternatív fizetési módra történő utalást, és a fejlesztőket is arra ösztönözték, hogy inkább az alkalmazásbolt ökoszisztémáját használják a számlázáshoz.
QP | Quality Placement
Kapcsolódó
Az új szabály segítségével a streaming-szolgáltatók nagyobb árrést érhetnek el az iPhone tulajdonosok előfizetésein, valamint ezentúl jóval több esélyük lesz az Apple ügyfeleket rávenni, hogy költsenek a szolgáltatásokra. Ezek a módosítások az úgynevezett „reader” appokat érintik – amelyek gyakran több eszközön, valamilyen előfizetéses modellben kínálják a tartalmakat –, ugyanakkor nem vonatkozik az összes többi applikációra, tehát az App Store bevételeinek legnagyobb részét alkotó játékok esetében a fejlesztők továbbra sem képesek megkerülni a rendszert. Emellett az Apple maga dönt arról, mely applikációkra vonatkoznak majd az új szabályok, ezért a következményekben továbbra is sokan kételkednek.
A riválisok szerint tisztességtelen
A Spotify panaszai legalább 2016-ig nyúlnak vissza, amikor az online előfizetéses zenehallgatás vezető szereplője hivatalos levélben üzent az Apple-nek, miután az alkalmazás korábbi verzióját elutasították a közvetlen feliratkozást érintő törekvései miatt. A vállalat akkoriban közölte, hogy a szabály súlyos károkat okozott nekik és az ügyfeleinek.
Hasonló cégek már régóta bírálják az óriáscéget kapuőr-szerepe miatt, hogy miközben saját zenei szolgáltatással rendelkezik, jelentős összegeket kér a versenytársaktól az iPhone tulajdonosok eléréséért. Valamint saját alkalmazásboltja az egyetlen, ahol szoftvereket lehet telepíteni az eszközeikre, és az irányelvek megsértése miatt el is utasíthatnak appokat.
Miután a piaci tőkeérték alapján legértékesebb amerikai vállalat bejelentette a kompromisszumot, részvényei rekord-magasan, 0,8 százalékos emelkedéssel 153,65 dolláron zártak. A szórakoztatóipari kategóriába eső legnagyobb szolgáltatások is erősödtek: a Netflix részvényei csütörtökön 1,1 százalékosos emelkedéssel 588,55 dolláron zártak, a Spotify részvények pedig 6,6 százalékos növekedéssel 254,03 dollárt értek el. Emellett a Match Group részvényei is 6,1 százalékkal nőttek, bár még nem teljesen világos, hogy a vállalat előfizetéses termékeit – a Match.com és a Tinder társkereső oldalakat – végül érinteni fogja a szabálymódosítás – írja a MarketWatch.
Az Apple szerint ezek érdemi változtatások, amelyek válaszokat adnak a szoftvergyártók kulcsfontosságú aggodalmaira. Ugyanakkor valószínűleg minimális hatással lesznek a bevételekre, miközben továbbra is megvédik az óriáscég azon alapvető érdekeit, miszerint joga van meghatározni, hogy milyen szoftverek lehetnek az iPhone termékeken.