szombat, április 20, 2024
Home Macbook A kínai Covid az Apple-t is leterítette

A kínai Covid az Apple-t is leterítette

Az Apple eladásai az egy évvel korábbihoz képest 5 százalékkal, 117,2 milliárd dollárra csökkentek 2023-as üzleti évének decemberrel zárult első negyedévében, s elmaradtak a 121,1 milliárd dolláros elemzői konszenzustól is. A technológiai óriás összes piacán visszaesést volt kénytelen elszenvedni. Valamennyi termékkategóriában mérséklődtek az eladások, ez alól üdítő kivételt az új, hipererős M2-es csipekkel szerelt iPadek és a szolgáltatások jelentettek – derül ki a cég amerikai piaczárás után közzétett gyorsjelentéséből.

Daily Life In New York CityFotó: Jakub Porzycki/NurPhoto via AFP

Az egy részvényre eső nyereség 1,88 dollár lett, szemben a Refinitiv elemzőinek 1,94 dolláros várakozásával, ami egyben azt is jelenti, hogy 

az Apple nyereségtermelő képessége 2016 óta először maradt el Wall Street által előjelzettől. 

Az Apple negyedéves adózott profitja 29,99 milliárd dollár volt, ami azért így is megsüvegelendő összeg.

Ezzel azonban vége is a rossz híreknek, legalábbis Tim Cook vezérigazgató ezt érzékeltette, amikor a Reutersnek azt mondta, hogy a negyedévben jelentkezett gyártási nehézségeken már túljutott a vállalat, az életüket megkeserítő beszállítói zavarok véget értek. Cook hozzátette, hogy a kínai üzemeikben a Covid-korlátozásokra visszavezethető zavarok még december is éreztették hatásukat, ám 

januártól már terv szerint folyik az iPhone 14 Pro és Pro Max készülékek összeszerelése a csengcsui óriásgyárban. 

E két prémium kategóriás okostelefonból jóval kevesebbet tudtak eladni az ünnepi szezonban, pedig ezektől a magas profittartalmú készülékektől remélték az üzemi marzsuk növekedését. Cook szerint a kínai Covid-zárlatok kettős kihívást jelentettek, hiszen a kínálat mellett a kereslet is visszafogottabb volt, ez tükröződik vissza kínai eladásaik 7 százalékos zsugorodásában. Ezen a piacon 23,9 milliárd dollárt kasszírozott az Apple. 

A december elején bejelentett teljes kínai nyitás első gyümölcseit majd a folyó negyedévben élvezhetik, az ottani Apple Store-okban azóta állandó csúcsforgalom van. A gyártási nehézségek mellett 

az erős dollár is nehezítette a bevételeinek több mint a felét külföldről szerző Apple dolgát, 

bár ennek a bevételi oldalon jelentkező, korábban tíz százalékosra becsült negatív hatása időközben a dollár gyengülése miatt 8 százalékosra mérséklődött, de Cook szavai szerint ez még így is komoly ellenszelet jelent a számukra. Árfolyamhatásoktól szűrten növekedést ért volna el az Apple az első üzleti negyedévében.

Az Apple  termekeit összeszerelő kínai üzemekben januártól már megszűntek a gyártási zavarok.
Fotó: STR

Az iPhone-értékesítések 65,8 milliárd dollárt hoztak a konyhára, nyolc százalékkal kevesebbet az egy évvel korábbinál, s 2,5 milliárddal elmaradva az elemzői konszenzustól. Értékesítési darabszámokat az Apple üzletpolitikai okokból már több mint két éve nem közöl.

A vállalat szolgáltatási szegmense, ahová az Apple TV+ és az applikációk értékesítését végző App Store-ok is tartoznak 20,8 milliárd dolláros bevételt hoztak, ez 6 százalékkal jobb az egy évvel ezelőttinél és százmillióval haladja meg az elemzői várakozásokat. A szolgáltatási bevétel a folyó negyedévben a globális méretben végrehajtott két számjegyű áremelések miatt jelentősen nőni fog. Az aktív 

Apple-eszközök száma 1,8-ről 2 milliárdra nőtt, azaz van hová telepíteni a dráguló programokat.

Az Apple szolgáltatásaira 935 millióan fizetnek elő, a megelőző negyedévinél 35 millióval többen.

A cég Mac számítógépeinek értékesítése – amely a világjárvány idején az otthoni munkavégzés általánossá válásával fellendült –, a Refinitiv adatai szerint 29 százalékkal, 7,7 milliárd dollárra csökkent éves szinten, szemben a 9,6 milliárd dolláros várakozással. Az Apple vezetői már tavaly figyelmeztettek arra, hogy a Mac eladások valószínűleg csökkenni fognak az előző évhez képest, mivel az előző évi eredményekben az Apple saját fejlesztésű processzorokkal ellátott új MacBook Pro számítógépek megjelenéséhez kapcsolódóan kiugró eladások voltak.

Macbook,Pro,AFotó: Shutterstock

Az iPad eladások ugyanakkor ellentétes ívet írtak le, az M2-es csippel szerelt új készülékekből a várt 7,8 milliárd helyett 9,4 milliárd dollár értékben adtak el, ami éves összevetésben 31 százalékos bővülést jelent. A viselhető eszközök és kiegészítők szegmense, amelybe az Apple Watch és az AirPods tartozik, 8 százalékkal alacsonyabb, 13,5 milliárd dolláros forgalommal zárt, elmaradva a 15,2 milliárdos elemzői várakozástól.

A technológiai cégek ezer sebből véreznek: a pandémiát követő fellendülés már a múlté, a számítógépek, okostelefonok, tabletek eladása mélypontra zuhant és a kilátások sem túl biztatóak. Ebben a környezetben már az pozitívumnak tekinthető, hogy az Apple túlszárnyalta közvetlen riválisait, nem fog rajta annyira a fogyasztói válság. A részvényárfolyam a cég teljesítményéhez mérten aránytalanul is indokolatlanul nagyot esett, az utóbbi fél évben közel harminc százalékos volt a zuhanás, amiből januárban egy huszáros hajrával 19 százalékot sikerült ledolgozni. 

Az Apple kutatás-fejlesztési kiadásai  

A tavaly szeptemberben bemutatott iPhone, a 14-es gyártását a számos probléma nehezítette, kínai Covid-lezárások voltak ezek közül a legsúlyosabbak, nem is véletlen, hogy az Apple Délkelet-Ázsia felé kacsingat, vietnámi és indiai üzemek építésével próbálja tehermentesíteni a kínai egységeit, megteremtve a termelés diverzifikálásának lehetőségét. Emellett amit csak tud, hazavisz, az otthoni gyártás egyre hangsúlyosabbá válik a cég üzletpolitikájában. 

A beszállítói láncok felszakadozása és a csiphiány önmagában 4-8 milliárd dollárnyi bevételkiesést okozhatott az Apple számára. A gazdasági bizonytalanság, a költekezési lehetőségek beszűkülése még az Apple-t sem kíméli, elemzők szerint egyre többen hagynak ki egy-egy szériát és a következő, még modernebb és minden bizonnyal még drágább készüléket vásárolják meg, legyen szó iPhone-ról, AirPods Pro-ról, Apple Watchról vagy iPadről. 

Az újdonság varázsa azonban felülírhatja a várakozó álláspontot, és vásárlásra ösztökélheti a márkahű Apple híveket. 

Szakértők a leginkább a hipererős M2-es csipekkel szerelt új iPad eladásaiban bíznak, ez húzhatja fel az Apple folyó negyedévét. A kiadásokat a bevételekhez kell igazítani az Apple-nél is, ezt Tim Cook is jól tudja, ám a techszektorban eluralkodott módszerben , a drasztikus leépítésekben nem hisz. 

A Metával, az Amazonnal, a Microsofttal ellentétben a tízezres elbocsátásokat nem terveznek, csak a létszám bővítését állították takaréklángra. Az Apple 164 ezer embernek ad munkát. A vártnál gyengébb gyorsjelentésre 4 százalékos eséssel reagált az Apple árfolyama a New York-i tőzsdezárást követő elektronikus kereskedésben.

 

Source

Most Popular

Ezekkel az újdonságokkal tarolhat az iPhone 16 Pro

Egy neves elemző szerint a nagyobb kijelző és a periszkópkamera lesz a két nagy újdonság. Míg az iPhone 15 modellekhez új...

Apple Watch-a mentette meg egy nő életét

Az okosórákon elérhető esésészlelés funkciónak köszönheti egy nő az életét. A kezén lévő Apple Watch ugyanis még időben riasztotta a segélyhívót.   Számos módon...

ITB Today 05/19: Itt az adat, hol az adat?

Itt az adat, hol az adat? Mind több vállalat hallja és tudja, hogy kezdenie kellene valamit a nála felgyűlt vagy a külső forrásokból egyre könnyebben...

ChatGPT alkalmazást indít iOS-re az OpenAI

Az OpenAI egy olyan iOS-alkalmazást jelentett be, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy útközben is hozzáférjenek a vállalat népszerű AI chatbotjához. Ígéretük szerint...

Recent Comments