szerda, december 6, 2023
HomeApple hírekMi lesz veled, Spotify? Nagy átalakulás jön, de még sok a kérdőjel

Mi lesz veled, Spotify? Nagy átalakulás jön, de még sok a kérdőjel

A bejelentést mindenesetre meglehetősen nagy fanyalgás kísérte. A Tom’s Guide-on például Rory Mellon azt írta, hogy „a Spotify újratervezése annyira rossz, hogy fontolgatom az Apple Musicra váltást”. Az internet nem elégedett a Spotify új dizájnjával – vélekedett Tom Marcin a Mashable-ön. Hozzátette, hogy a Spotify egy zenei streaming alkalmazás, és annak rendkívül népszerű. Valóban van rá igény, hogy TikTokká váljon? Szeretné valaki megnyitni az alkalmazást, és a végtelenségig görgetni a zenei videók és podcast-részletek között? Vagy szeretnénk inkább kényelmes módon zenét hallgatni? – tette fel a kérdést.

(A legfrissebb hírek itt)

Miért vált dizájnt a Spotify?

Azóta elültek az első felindulásból kieresztett vészsikolyok, így érdemes nyugodtan végigvenni, hogy mit akar a Spotify és vajon miért éppen ezt akarja. Röviden, a Spotifynak muszáj fejlődnie, ha versenyben akar maradni, és a konkurenciáját olyan szolgáltatások alkotják, amelyek mögött a Big Tech legnagyobb cégei állnak, az Apple, a Google és az Amazon, ami önmagában sokkal biztonságosabbá teszi az audio- és videostreaming szolgáltatást.

Persze a Spotify is hatalmas vállalkozás, de igy is egy másik ligába tartozik. Ha mégnézünk néhány statisztikai adatot, akkor látszik igazán, hogy milyen nagy léptékben folyik a játék. A svéd cég piaci értéke 24,3 milliárd dollár (9113 milliárd forint). Tavaly 11,72 milliárd eurós (közel 4700 milliárd forintos) bevételt ért el, ami 21 százalékos növekedést az előző évhez képest. A társaság az elmúlt öt évben megháromszorozta bevételét, ugyanakkor még sohasem volt nyereséges. A társaság 2022-ben 236 millió eurós (közel 95 milliárd forintos) veszteséget könyvelt el. De elképesztő számú, 433 millió ember használja havonta egyszer a Spotify-t, amelynek 188 millióan előfizetője, van, akik 100 millió dal és ötmillió podcast közül válogathatnak.

Ha a statisztikákon túllépünk, azt már abban a tudatban tehetjük, hogy a Spotify-nak van oka az újratervezésre, hogy megkönnyítse a felhasználók számára az új hallgatni- és néznivalók megtalálását. Nyilván, úgy gondolják, hogy ebből van a több pénz. Márpedig ez egy profitorientált kapitalista vállalkozás.

RadioGPT: a világ első AI-vezérelt rádióállomása fenekestül forgatná fel az étert – De miért van megijedve Bochkor Gábor?

RadioGPT: a világ első AI-vezérelt rádióállomása fenekestül forgatná fel az étert – De miért van megijedve Bochkor Gábor?

Az új dizájn nagy hangsúlyt fektet a képekre és a függőleges görgetésre, így a kezdőképernyő albumborítókból egy olyan feeddé válik, amely sokkal inkább hasonlít a TikTok-ra és az Instagramra. A görgetés közben a Spotify azt is reméli, hogy könnyebbé teszi az új dolgok felfedezését a Spotify ökoszisztémájában. Az új megjelenés egyértelműen bizonyítja, hogy a Spotify milyen cég (és termék) szeretne lenni – írja a The Verge.

Az elmúlt néhány évben sokat fektetett a podcastokba, a hangoskönyvekbe, az élő hangfelvételekbe és egyéb tartalmakba annak érdekében, hogy több legyen, mint egy egyszerű zenei alkalmazás. Daniel Ek, a Spotify vezérigazgatója 2021-ben a portálnak azt mondta, hogy reményei szerint több mint 50 millió „hangalkotó” lesz a platformon. A The Verge szerint emellett a Spotify évek óta szorgalmazza a videós podcastok bevezetését, és most kénytelen végig nézni, hogy tervét a YouTube viszi véghez.

Az alkotók otthona

A Spotify úgy akar túllépni minden korábbi korlátján, hogy az alkotók otthonává szeretne válni. Ezt támogatja az alkalmazás új dizájnja, amely nyilvánvalóan több helyet kíván teremteni az új típusú tartalmak számára. A Spotify évek óta próbál megoldást találni arra, hogy a podcastokat, a zenét és minden mást egymás mellé helyezzen, amit sokan csak tartalmi káosznak neveztek. Mostanra érhetett meg a gondolat, hogy a legjobb megoldás az volna, ha minden egyes dolognak nagyobb teret adna a lélegzéshez – véli David Pierce a The Verge-ön.

A Spotify megnyitásakor a jövőben is egy csomó album és lejátszási lista borítóját láthatjuk majd először. Ezek alatt azonban egy automatikusan lejátszódó videó-podcast érkezik, amelybe egy érintéssel be lehet lépni. Vagy egy nagy, Instagram-stílusú fotót tűnik fel, amely egy kicsit többet mond egy lejátszási listáról, mint amit eddig megszoktunk.

A Spotify AI-alapú személyes dj funkciót indít elképesztően valósághű hanggal

A Spotify AI-alapú személyes dj funkciót indít elképesztően valósághű hanggal

Ha az oldal tetején a „Zene” vagy a „Podcastok és műsorok” elemre koppintunk, egy függőlegesen görgethető feedbe jutunk, amely sokkal inkább hasonlít az Instagram Stories-ra vagy a TikTok-ra, mint a megszokott Spotify-ra, és amely csak a Spotify egy adott részének van szentelve. Annyit lapozhatunk benne, amennyit csak akarunk, a rendszer mindegyiket automatikusan lejátssza, hogy érzékeltesse, miről van szó, vagy rákattintással mélyebbre merülhetünk a felfedezésben, elmenthetjük vagy tovább böngészhetünk.

A Spotify-ban eddig a lejátszási listák jelentették a fő és lényegében az egyetlen felfedezési utat, de az új dizájn sokkal nagyobb hangsúlyt fektet arra, hogy új dolgokat mutasson be. Ennek különösen a podcastok esetében van értelme, ahol a Spotify-nak muszáj megtalálnia a módját, hogy visszaszerezze a funkcióba történt hatalmas beruházásait. A másik újdonság, a személyre szabottabb mesterséges intelligencia alkalmazása. A Smart Shuffle funkció, amely ideiglenesen hozzáad zeneszámokat a meglévő lejátszási listáinkhoz, állítólag a „csak nekünk szóló lejátszási lista” továbbfejlesztése, amelyen a Spotify már évek óta dolgozik. És persze ott van a DJ-funkció is, a saját személyes rádióműsor, amelyet egy AI-műsorvezető konferál. Összességében az új dizájn azt mutatja, hogy a Spotify már nem zenei alkalmazás akar maradni, és nem is akar annak kinézni.

A Hi-Fi még mindig késik

Bár a Spotify HiFi több mint két évvel azután sem indult el, hogy bejelentették az érkezését, valamilyen veszteségmentes hangszolgáltatás még mindig úton van – mondta a Spotify társelnöke, Gustav Söderström a The Verge-nek adott interjúban, amelyből azonban nem derült ki, hogy amiről beszélt, az mikor is érkezik.

„Bejelentettük, de aztán az iparág egy csomó okból megváltozott. Meg fogjuk csinálni, de úgy, hogy az nekünk és a hallgatóinknak is értelmes legyen. Az iparág megváltozott, nekünk pedig alkalmazkodnunk kellett” – mondta Söderström. Eredetileg a Spotify azt tervezte, hogy 2021 végéig elindítja a HiFi-t prémium szolgáltatásként. Azóta viszont az Apple Music és az Amazon felár nélkül kínál veszteségmentes zenét, és a Hi-Fi zene más szolgáltatások révén is elterjedt.

Söderström sejtelmesen beszélt a várható lépseikről, amikor azt mondta, hogy úgy akarják csinálni, ami a számukra költségszempontból is működik. A The Verge értesülése szerint a Spotify HiFi már több mint egy éve készen áll. A funkció piacra dobásához szükséges technikai munka nagyrészt befejeződött, és a vállalat a teljes zenei katalógusát veszteségmentes minőségben tesztelte. A Spotify munkatársai pedig hozzáférnek a HiFihez.

Hogy mi a kiadás akadálya? Többe kellene kerülnie, mint a normál csomagnak, hogy növelje az egy felhasználóra jutó átlagos bevételét, de ezt a számítást az Apple Music lépése keresztülhúzta. Ha a svédek mégis pénzt akarnak keresni a szolgáltatással, akkor a Hi-Fi egy olyan drágább csomag részeként jelenhet meg, amely térbeli hangzást (Dolby Atmost), illetve egyéb, hangoskönyvekhez és podcastokhoz kapcsolódó többleteket is tartalmaz. Nagyon úgy néz ki, hogy az új dizájn jóval előbb érkezik majd, mint a Hi-Fi.

Source

Most Popular

Recent Comments