A Tesla az elmúlt 10 év talán legnagyobb sikertörténete volt, a részvény árfolyama az egy évvel ezelőtti csúcsig a 200-szorosára emelkededett, a társaság a világ legnagyobb tőzsdei cégei közé került, a főtulajdonos Elon Musk pedig ezáltal a világ leggazdagabb embere lett. A magas ár kétségkívül óriási növekedést árazott: évi 10, de inkább 20 millió autó gyártását és értékesítését, az iparágban szokásosnál magasabb profitmarzs mellett.
Technológiai cég
Az emelkedő trend, vagyis a bikapiac azonban nagyjából egy éve véget ért, ami teljesen érthető annak fényében, hogy a piacra áramló ingyenpénz elapadt. A nulla közeli jegybanki alapkamatok a megjelenő infláció hatására emelkedni kezdtek, az amerikai jegybank szerepét betöltő Fed pedig beszüntette a havi 120 milliárd dolláros eszközvásárlási programot, majd pedig megkezdte az ennek során a piacra bocsátott pénz visszavonását, ami jelenleg havi 95 milliárd dolláros ütemben zajlik. Márpedig, ahogy André Kostolany, a múlt század híres, magyar származású tőzsdei guruja fogalmazott: a pénz élteti a tőzsdét, mint forrás a patakot.
Zuhanásba váltott
Az elmúlt egy évben a vezető technológiai részvények, mint az Apple, a Microsoft vagy a Google nagyjából 30-40 százalékkal estek vissza, némelyikük, mint a Facebook-anyavállalat Meta, vagy a Netflix jóval nagyobbat is. A Tesla kezdetben viszonylag jól tartotta magát, nagyjából a piaci átlagnak megfelelően gyengült, azonban az őszi hónapokban felgyorsult az esés, és a tavaly 400 dolláron tetőző árfolyam immár megfeleződött.
Az utóbbi hetekben folytatódott az eladói nyomás, az ár 150 dollár lett, így a papír értékének több mint 60 százalékát vesztette el, egyúttal több mint két éves mélypontra került.
A konkurencia
A meghatározóbb az lehet, hogy a Tesla jelenlegi helyzetben nem biztos, hogy fenn tudja tartani az elektromos autó iparágban azt a különleges pozíciót, amit az Apple a telefonok piacán, vagyis a versenytársakhoz képest sokkal nagyobb profitmarzsot a márka presztízse okán. Az autó egy sokkal nagyobb kiadás, mint egy telefon, így ha a konkurencia megjelenik, és versenyt teremt, könnyebben elhódíthatja a vásárlókat.
Mégis csak egy autógyár?
A Teslát a piac eddig sokkal magasabban árazta a piac, mint általában az autógyártókat, amit az is mutat, hogy az árfolyamcsúcson a cég többet ért, mint a többi autógyártó együttvéve. Azonban,
ha a konkurencia megszorongatja a vállalatot, akkor a Teslát is óhatatlanul elkezdik autógyártóként árazni,
és ebben az esetben a céget a Toyotával és a Volkswagennel lehet összemérni, feltéve, hogy a gyártott mennyiség felfut ezen cégek szintjére.
Ehhez azonban még fel kell futnia a gyártásnak évi 10 millió darab közelébe, viszont a növekedés az idei évben lelassult a várthoz képest, elsősorban a kínai gyár nehézségei miatt, melyeket a zéró-covid politika okozott. A harmadik negyedévben a cég 365 ezer autót gyártott, így az éves termelés jelenleg másfél millió darab körül van, miközben korábban Elon Musk nem zárta ki, hogy idén megközelíthetik a kétmillió darabot is.