szombat, január 25, 2025
Home Apple hírek Szabadesésben a Tesla

Szabadesésben a Tesla

A Tesla az elmúlt 10 év talán legnagyobb sikertörténete volt, a részvény árfolyama az egy évvel ezelőtti csúcsig a 200-szorosára emelkededett, a társaság a világ legnagyobb tőzsdei cégei közé került, a főtulajdonos Elon Musk pedig ezáltal a világ leggazdagabb embere lett. A magas ár kétségkívül óriási növekedést árazott: évi 10, de inkább 20 millió autó gyártását és értékesítését, az iparágban szokásosnál magasabb profitmarzs mellett.

Technológiai cég 

A termelés tavaly gyorsan nőtt, bár éppen csak, hogy elérte az egymillió darabot, miközben a cég erősen nyereséges lett, így nem tűntek teljesen irreálisnak a várakozások. A magas értékeltség kialakulásában szerepet játszott az is, hogy a befektetők inkább technológiai cégként, mint autógyárként tekintettek a Teslára, és tech szektor vezette a 2009 óta tartó, igen hosszúra nyúlt emelkedő trendet.

Az emelkedő trend, vagyis a bikapiac azonban nagyjából egy éve véget ért, ami teljesen érthető annak fényében, hogy a piacra áramló ingyenpénz elapadt. A nulla közeli jegybanki alapkamatok a megjelenő infláció hatására emelkedni kezdtek, az amerikai jegybank szerepét betöltő Fed pedig beszüntette a havi 120 milliárd dolláros eszközvásárlási programot, majd pedig megkezdte az ennek során a piacra bocsátott pénz visszavonását, ami jelenleg havi 95 milliárd dolláros ütemben zajlik. Márpedig, ahogy André Kostolany, a múlt század híres, magyar származású tőzsdei guruja fogalmazott: a pénz élteti a tőzsdét, mint forrás a patakot. 

Zuhanásba váltott

Az elmúlt egy évben a vezető technológiai részvények, mint az Apple, a Microsoft vagy a Google nagyjából 30-40 százalékkal estek vissza, némelyikük, mint a Facebook-anyavállalat Meta, vagy a Netflix jóval nagyobbat is. A Tesla kezdetben viszonylag jól tartotta magát, nagyjából a piaci átlagnak megfelelően gyengült, azonban az őszi hónapokban felgyorsult az esés, és a tavaly 400 dolláron tetőző árfolyam immár megfeleződött.

Az utóbbi hetekben folytatódott az eladói nyomás, az ár 150 dollár lett, így a papír értékének több mint 60 százalékát vesztette el, egyúttal több mint két éves mélypontra került.

A felgyorsult esést sokan azzal magyarázzák, hogy miután Musk megvásárolta a Twittert, figyelmét a közösségi média vállalat köti le botrányoktól sem mentesen, és ez nem tesz jót a Teslának. Ugyanakkor, ha a Tesla a várt remek számokat hozná, gyorsan növekedne, már nem feltétlenül lenne meghatározó Musk egyéb tevékenysége, hisz egy adott részvény árfolyamát erősebben meghatározza a cég helyzete, mint a főtulajdonos hóbortjai. A nagy emelkedés időszakában a piac mindent elnézett neki, pedig akadtak akkor is botrányos ügyei.

A konkurencia

A meghatározóbb az lehet, hogy a Tesla jelenlegi helyzetben nem biztos, hogy fenn tudja tartani az elektromos autó iparágban azt a különleges pozíciót, amit az Apple a telefonok piacán, vagyis a versenytársakhoz képest sokkal nagyobb profitmarzsot a márka presztízse okán. Az autó egy sokkal nagyobb kiadás, mint egy telefon, így ha a konkurencia megjelenik, és versenyt teremt, könnyebben elhódíthatja a vásárlókat.

Márpedig az utóbbi időben a hagyományos autógyártók is felfuttatták az elektromos autók fejlesztését és gyártását, hisz pontosan tudják, hogy ez lesz a jövő, a belsőégésű autók napjai meg vannak számlálva. A Tesla csak akkor tudná fenntartani különleges helyzetét, ha hosszabb távon is többet tudna nyújtani a versenytársaknál, és ezt eddig leginkább az önvezető autó fejlesztésétől várták, azonban az áttörés nem mutatkozik egyelőre ebben a szegmensben.

Mégis csak egy autógyár?

A Teslát a piac eddig sokkal magasabban árazta a piac, mint általában az autógyártókat, amit az is mutat, hogy az árfolyamcsúcson a cég többet ért, mint a többi autógyártó együttvéve. Azonban,

ha a konkurencia megszorongatja a vállalatot, akkor a Teslát is óhatatlanul elkezdik autógyártóként árazni,

és ebben az esetben a céget a Toyotával és a Volkswagennel lehet összemérni, feltéve, hogy a gyártott mennyiség felfut ezen cégek szintjére.

Ehhez azonban még fel kell futnia a gyártásnak évi 10 millió darab közelébe, viszont a növekedés az idei évben lelassult a várthoz képest, elsősorban a kínai gyár nehézségei miatt, melyeket a zéró-covid politika okozott. A harmadik negyedévben a cég 365 ezer autót gyártott, így az éves termelés jelenleg másfél millió darab körül van, miközben korábban Elon Musk nem zárta ki, hogy idén megközelíthetik a kétmillió darabot is.

Kép: Stooq

A részvény gyengélkedése így fundamentálisan megalapozottnak tűnik, persze nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy Elon Musk a múltban már végrehajtott néhány bravúrt nem csak a Teslánál, hanem űrcégénél is, amely kifejlesztette a többször indítható, az űrhajókat és műholdakat feljuttató rakétákat.

Most Popular

How To Earn At Slots: Twelve Tricks And Tips You Would Like To Know Prior To Playing

Affordable Online Casinos For Actual Money PlayersContentPopular Low Volatility Slot Machine Games To" "Participate In OnlineUnderstand Payout PercentagesFree Online GamesStep 2 Understand Payout PercentagesOnly...

6 Ways In Order To Start An Online Casino

How To Start A Web Based Casino: Costs, Licenses, Games And MoreContentExpansion Of Legitimate Online GamblingHow Does A Web Based Casino Operate? How Does...

Online Casino Rent: Order Slot Machines & Gambling Software

Casino Night Party RentalsContentHow Numerous Casino Tables Ought To I Rent? Casino Night Parties& DecorRoulette WheelsCasino Gaming Wheel: Horse Derby SpinGames – A Selection...

Free Port Games On The Internet: An Overview To Be Able To The Best Online Slots

Neymar Loses 1 Million Whilst Playing Online Online Casino, Reacts HilariouslyContentHow Is The Crazy Time Game Interface In Virtual CasinosPlay With A BudgetMost PopularThe...

Recent Comments